Politiek gezien is de gemeenteraad de baas van de gemeente. De gemeenteraad controleert het college van burgemeester en wethouders.

Organisatorisch gezien is de gemeentesecretaris de baas van alle ambtenaren van de gemeente.
Antoni
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt me de provincie. (Je meent het: '666' punten!)

Toegevoegd op 27-05-2009 06:56:28
Correctie: Dat is de gmeenteraad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het college van Burgemeester & Wethouders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
-1 Het college van burgemeester en wethouders is het dagelijks bestuur van de gemeente.
Antoni
14 jaar geleden
http://www.onzetaal.nl/advies/college.php
Volgens de Grondwet is de gemeenteraad het hoogste orgaan in een gemeente.

Het college van burgemeester en wethouders (kortweg ook vaak 'B en W' genoemd) is het dagelijks bestuur van de gemeente. Het college is over het gevoerde beleid verantwoording schuldig aan de gemeenteraad en kan door de gemeenteraad ter verantwoording worden geroepen. Als de gemeenteraad het niet eens is met een collegebesluit, kan de raad dit besluit echter niet herroepen. Wel kan de raad er bij het college op aandringen een ander besluit te nemen; in het uiterste geval kunnen één of meerdere wethouders naar huis worden gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan welke instantie binnen de gemeente bedoeld. Het college van B&W wordt gecontroleerd door de gemeenteraad. De gemeenteraad wordt weer gekozen door de inwoners van de gemeente. In theorie s het volk dus de baas. Je moet ook rekening houden dat een gemeente niet kunt vegelijken met een normaal bedrijf.