Waarom eigenlijk heeft Nederland een leger nodig?

Ik zeg uitbesteden naar Duitsland, Frankrijk of de Amerikanen voor de helft van de jaarlijks budget van 8.5 milliard euro... Dan spaar je zeker een paar milliarden per jaar en heb je de crisis overleefd en zelfs een voorsprong gecreeerd voor de nederlandse economy

Toegevoegd na 9 minuten:
Met economische macht kan je jezelf beter verdedige. Nederland heeft al eeuwe niet goed gescored op militair niveau. Well op economisch niveau.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal met je eens! Maar de lobby van de wapenindustrie is machtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland met een duits leger...

Het beste antwoord

Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat Nederland zijn eigen leger nodig heeft en dat daar niet op bezuinigd mag worden. Ook vond ik altijd dat we moesten blijven investeren in de laatst nieuwe militaire technologien. Heb zelf mijn bijdrage geleverd, maar:
Ben er van genezen. We geven alleen maar bergen geld uit aan een stelletje amateurs (met alle respect voor deze militairen, het is hun schuld niet) met verouderd matriaal. We hebben niks te betekenen en qua hoeveelheid kun je daar in tijd van oorlog ook je eigen land niet mee verdedigen. Ik zou zeggen, stoppen met het leger. Komt er oorlog, dan is er altijd wel een ander die komt helpen en je zou ook kunnen overwegen om je te laten serveren door anderen, tegen een bepaalde vergoeding.
We hebben dus geen leger meer nodig, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

denk niet dat het gebeurd, maar wat als de landen zich tegen ons keren....?

dan zit je zonder... en het is wel zo beleefd om er 1 te hebben, anders dan gaan wij er maar van uit, ohw dat doen andere landen wel voor ons oplossen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen "voor het geval dat er iets gebeurd" maar ook om het volk een goed gevoel te geven. Als alle landen met een leger zaten en wij zonder. Verhuis is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland heeft een leger nodig om in Afghanistan te gaan vechten. En in Kroatië. En in Indonesië. En zo voorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat je uitbesteed kost geld. Door het leger af te schaffen, betaal je het geld aan het buitenland; nu blijft het geld in de Nederlandse economie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je ook zeggen van belgie , luxemburg , zwitserland ea Ik geloof meer in een ondersteunend klein professioneel europees leger. Het zou perfekt mogelijk kunnen zijn maar de politiek moed ontbreekt omwille van electoraal OPPORTUNISME. (werkverschaffing )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben van Korea, Vietnam, Irak, Iran en Afghanistan toch kunnen leren, dat een leger niets uitricht.
Zet een anti raket systeem neer (patriots) en pak terrorisme aan, goed, d.w.z. niet in de vorm van het in beslag nemen van nagelknippers etc. Mensen kunnen met ladingen drugs het vliegtuig binnenkomen, dus ook met explosieven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft puur te maken met de buitenlandse politiek.
Helaas is onze maatschappij nog beïnvloed door het idee: voor wat hoort wat.

Net zoals mensen doneren voor een ramp elders. Wat zij zouden niet willen dat wij niet worden geholpen als er een ramp is.
Ook al zullen ze dit niet toegeven, mijn idee is dat dit puur uit zelf belang is.
Een vader denkt immers direct aan zijn eigen kind, als hij leest in de krant dat een kind is verdronken.

Het leger en doneren aan rampen is voor mij hetzelfde onderwerp. Het komt vanuit dezelfde achtergrond gedachte.

(Ik denk dat ik zo hier en daar wat minnen ga krijgen). Ik weet heus wel dat doneren ook te maken heeft met saamhorigheid. Het "met zijn allen oplossen". Toch vermoed ik niet dat dit de diepste onderliggende reden is. Het voelt voor mij ook als 'afkopen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In West-Europa zijn we volwassen genoeg om elkaar niet meer aan te vallen, dus ons leger uitbesteden aan Duitsland lijkt me een goede optie. Dit is natuurlijk controversieel, met de Tweede Wereldoorlog in het achterhoofd, maar tijden zijn veranderd en Duitsland lijkt me zelfs de meest betrouwbare partner hiervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een land moet ervoor zorgen dat ze een gedeelte van de producten en diensten die ze nodig hebben om te overleven, in eigen handen houden. Denk aan voedselproductie, energie- en watervoorziening, maar ook verdediging. Dat is voor zelfbehoud, mocht er iets gigantisch mis gaan (oorlog, natuurrampen of rampen die door de mens worden veroorzaakt) dan kun je niet al te afhankelijk zijn van andere landen, die misschien zelf ook of zelfs meer in de problemen zitten.
Vergeet ook niet dat een leger meer doet dan we er nu van zien... het kan ook worden ingezet om de politie te ondersteunen of om burgers na een ramp te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NL- leger maakt deel uit van het pakket verplichtingen in EU- verband en Nato.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we lid zijn van de NAVO en omdat we internationaal willen meetellen (goed voor de economie)