Wat is discriminatie?

Ik begrijp niet waarom ik krijgen veel verschillende roepnaam van mijn huidige collega's op mijn werkplek,soms krijg ik beetje boos en voel zich geen respect voor me.

Is dit discriminatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zeggen ze dan? Als je denkt dat je gediscrimineerd wordt, kun je contact opnemen met dit meldpunt: https://www.discriminatie.nl/

Antwoorden (4)

Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan, als ze zeggen neger, of vuile marokkaan (enkel voorbeelden) dan is het discriminatie.
Maar als ze zeggen: rare jongen, of, oudje, maar kan je niet spreken van discriminatie.
Als je wilt dat het stopt, moet je dat gewoom zeggen, of als dat niet helpt, naar je baas stappen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar moet dan zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Nee hoor, 'neger' zeggen tegen een donker getint persoon heeft niets met discriminatie te maken. Mij noemen ze ook 'lange' of ' die snor'. Attent is het niet om iemand zo aan te duiden. En soms kan het dicht tegen schelden aanliggen, zoal 'nikker'. Maar als je hebt gezegd een bepaalde benaming als beledigend te ervaren, en ze doen het toch, dan is het pesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.spatiegebruik.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehm, sorry mijn linkje stond een bericht te hoog
Discriminatie betekent letterlijk het maken van onderscheid. Het benadelen op basis van:bijv Taal handicap geaardheid leeftijd. Namen kan ook discriminatie zijn. Ik heb ook verschillende bij namen maar reageer alleen op de leuke. Vroeger had ik minder leuke bij namen maar daar reageerde ik niet op. Maar ik vind het wel een vorm van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Discriminatie is het maken van onderscheid - in de regel in negatieve zin - op basis van uiterlijke kenmerken waar je zelf gene invloed op hebt, zoals je huidskleur of je geslacht of je seksuele voorkeur.

Verschillende roepnamen hoeft daar niet onder te vallen je kunt bijvoorbeeld een lastig uit te spreken naam hebben, waardoor mensen allemaal hun eigen koosnaampje voor je uit kunnen kiezen. Of misschien is het ze niet duidelijk of je bij je voor- of achternaam genoemd wilt worden (of wat precies je voor- en achternaam is, wat met exotische namen nog wel eens lastig is). Ook denken mensen nog wel eens grappig te zijn door een woordspeling op een naam te maken, zonder daar echt kwaad mee te bedoelen (en vooral zonder leuk te zijn). Heb je daar problemen mee, geef dan heel duidelijk aan hoe je heet of hoe je genoemd wil worden. Vaak helpt dat prima.

Wordt je overduidelijk respectloos behandeld, dan zal zich dat zeker uiten in meer dingen dan alleen hoe je genoemd wordt, en dan moet je dat zeker overleggen met je baas.

Het kan ook een beetje liggen aan waar je werkt ; in sommige bedrijven - zeker daar waar veel ongeschoolde krachten werken - is het nog wel vrij gebruikelijk regelmatig nieuwe ' namen' voor elkaar te bedenken, als soort humor. Niet persoonlijk en niet respectloos bedoeld. Maar als jij de ENIGE bent, is dat natuurlijk weer niet erg aardig.

Probeer dus voor je er werk van gaat maken, uit te zoeken of het wel echt persoonlijk ,structureel en vervelend bedoeld is. Want je eigen perceptie kan daar zeker ook een rol bij spelen.