Wat gebeurt er als Griekenland zich na 1 jr niet aan de gestelde voorwaarden houdt?

Griekenland heeft Europa aardig in de klem. De Grieken weten dat Europa zijn munt moet handhaven en men Griekenland niet failliet kan laten gaan of er gaat een flinke Europees investering verloren dat ook weer gevolgen heeft voor de Europese economie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou het willen omdraaien: Europa heeft Griekenland behoorlijk klem. De reden waarom het land met zoveel miljarden wordt gesteund is omdat er grote financiële instellingen (onze banken, pensioenfondsen etc) op vele manieren geld hebben uitstaan in Griekenland: ze hebben 'schuldpapier' gekocht, oftewel de Griekse overheid geld geleend om tekorten te dichten.

Als Griekenland de Europese steun niet zou krijgen en het zou 'failliet' gaan, dan heeft dat gevolgen voor het geld dat die financiele instellingen er hebben uit staan: een failliete instelling of land hoeft immers niet meer te voldoen aan z'n schulden. Dat zou een grote schadepost betekenen voor alle financiele instellingen die Grieks schuldpapier hebben gekocht.

Met waarschijnlijk als gevolg dat die financiële instellingen daardoor ook weer in de problemen komen; ING die honderden miljoenen verlies gaat maken, pensioenfonds ABP dat even zoveel verliest en zo de pensioenen niet meer of slechts gedeeltelijk nog kan uitbetalen.

Daarom wordt er door de EU-landen aan Griekenland de garantie gegeven dat als het nodig is, ze over de brug komen met miljarden. Die garantie is schijnbaar al genoeg om de financiële markten gerust te stellen, er zal dus waarschijnlijk niet daadwerkelijk worden betaald door de EU-landen.

De zoveel miljard die Nederland meebetaalt en dus hoogstwaarschijnlijk niet eens echt gaat betalen, is veel en veel goedkoper dan wanneer ze ING, ABN AMRO of het ABP op de been moeten houden door miljardeninjecties of zelfs nationalisatie. Ook kunnen de banken gewoon leningen aan particulieren blijven verstrekken en pensioenfondsen gewoon pensioenen blijven uitbetalen.

Maar het is dus niet bedoeld om de Grieken fijn op hun 52ste met pensioen te kunnen laten gaan, er staan heel harde bezuinigingseisen tegenover. Griekenland gaat een heel akelige tijd tegemoet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De wet voor de benodigde bezuinigingen is al aangenomen.
Al dat geld voor de credieten wordt niet in één keer aan ze uitgekeerd. Als de bezuinigingen niet het gewenste resultaat opleveren, zal de geldkraan alsnog worden dichtgedraaid, schat ik in.
13 jaar geleden
dan krijgt griekenland geen geld meer en gaat het waarschijnlijk failliet