Omdat het tot de grootste economien behoort. Vlak voor de economische crisis was het de 6e economie van de wereld. En met geld komt in vele inspraakorganen nu eenmaal macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook omdat de UK de hub / linking pin tussen USA en Europa is.

Toegevoegd na 6 minuten:
En misschien speelt ook mee dat zij WOII hebben gewonnen (samen met USA)?

Toegevoegd na 10 minuten:
Verder begon de industriele revolutie in Engeland, waardoor ze toen een voorsprong hadden. Ik weet niet of ze daar nu nog resultaat van hebben, maar ik zou me er wel wat bij kunnen voorstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben atoombommen. Ze zijn rijk. Ze hebben een koloniaal verleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meeste antwoorden zijn al gegeven.
toch nog 1 toevoeging, koningshuis!
Door dit koningshuis hebben ze in het verleden heel wat grondgebied opgeëist.
Ze hebben dus heel wat connecties opgebouwd.
Met de juiste connecties krijg je een hoop deuren open en kun je een hoop bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt historisch gezien door de "commonwealth of nations" of in het nederlands de "gemenebest van naties" (Verenigd Koninkrijk en de koloniën en mandaatgebieden). Door de veelheid aan koloniën heeft de UK op veel werelddelen invloed gekregen. Hierdoor is de taal wijdverspreid en heeft de UK ook veel macht gekregen. Lidstaten zijn onder andere Australië, Nieuw Zeeland en India. Zie ook de link naar een artikel over de Gemenebest van Naties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben goeie muziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het grote plunderaars waren. India uitgebuit en grote delen van Afrika. Vergeet niet dat de grootste diamand van de wereld in handen is van de UK, het koningshuis om precies te zijn. En ze verrekken het nog steeds om terug te geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De UK is zo machtig geworden,omdat het als eiland aan de Atlantische Oceaan ligt en aan de andere kant Europa tegenover het eiland ligt.

Dus groeide het land uit tot één der grootste zeemachten (tijdens de 18de en 19de eeuw zelfs de állergrootste) en ontwikkelde dus een wereldwijd economisch netwerk,gebaseerd op het vestigen van koloniën,het beschermen van economisch en politiek ervan afhankelijke gebieden en eilanden langs en in de Atlantische,Indische en Grote oceaan.

Doordat het land,naast een sterke marine,tevens een grote handelsvloot had,kon het uitgroeien tot 's werelds grootste wereldmacht tijdens de 19de eeuw.

Door de enorme handel en investeringen,maar vooral ook de exploitatie van de koloniale gebieden werd het land zo welvarend.

Dit heeft zich doorgezet tot in onze eeuw.

Ook is dus de handel met Europa daar debet aan.

Bovendien is het Verenigd Koninkrijk nog altijd één der
koplopers op innovatie en wetenschappelijk onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het grootste koloniale rijk in het verleden, de welvaart en de taal die over de hele wereld gesproken wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zitten over de hele wereld met koloniën.