Wie signaleert meestal of een oudere beter af is in een verzorgingshuis (als er geen kinderen zijn) en welke acties moeten er dan worden ondernomen?

Ik vraag me af welke partijen in een gemeente de overgang naar een verzorgingshuis begeleiden/adviseren als een oudere het thuis niet meer redt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een verzorgingshuis is een 'bejaardenhuis', dat besluit iemand meestal zelf.
Als het gaat om opname in een verpleeghuis, dan zijn er al hulpverleners bij betrokken, denk aan bijvoorbeeld de huisarts en de wijkverpleegkundige of thuiszorg, die kunnen signaleren dat het niet meer doenlijk is om zelfstandig te wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de familie wordt gevraagd mee te denken over dit onderwerp, of maatschappelijk werker mocht de band van familie niet goed zijn, of als degene geen familie(meer) heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
signaleren doet meestal de familie of de naasten, maar een indicatie komt het CIZ.

deze gaat over het 'wel of niet recht hebben op' en in welke hulpvraag er ligt/waar behoefte aan is.

dit staat in het indicatiebesluit en dan weet men wel wat men kan ondernemen.
voor dagelijkse ondersteuning/hulp benader je bv de thuiszorg, en als men slecht ter been is bv dan kan een verzorgingstehuis een oplossing zijn, is men zwaar dement dan kan dit een leefgroepje zijn of een aparte afdeling in verzorgingstehuis waar 24/7 toezicht is.

wat er geboden of ondernomen moet worden is dus hoofdzakelijk afhankelijk van de hulpvraag/indicatie CIZ.