En weer gaat er een enorm bedrag naar Afrika. Heeft dit nog nut, wanneer stopt het?

http://www.nu.nl/economie/1969143/10-miljard-dollar-voor-armste-landen-afrika.html

Komt er ooit een eind aan de schijnbaar eindeloze geldhoeveelheid die steeds in Afrika gepompt wordt, en wat levert dit nou eigenlijk op? Zonder dat ik hiermee wil zeggen dat het niet goed is dat we hen steunen en dat we moeten stoppen met, zoals anderen het verwoorden, 'negertjes helpen'. Maar toch, 10 miljard is ontzettend veel geld, en waaraan komt dit ten goede, wat levert het ons op, en hebben ze ooit genoeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het heeft wel nut. Het voorkomt misschien dat mensen in Afrika vanwege de armoede naar West Europa vluchten.

Het heeft geen nut als Afrika niet aan geboortebeperking doet Met het geld het IMF en de g20 zal de bevolking toenemen. De bevolking in Afrika groeit al onwijs hard. In Afrika wonen nu 987 miljoen mensen. Tegen het midden van deze eeuw zullen hier zo'n twee miljard mensen wonen, tweemaal zo veel als nu. Maar dan begint het pas. Die 10 miljard is dan al lang op en zelfs 20 of 30 miljard zal niet voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft niets met negertjes helpen te maken. Vergeet allereerst niet, dat Afrika tot zo'n 60 jaar terug door Europeanen gekoloniseerd was. Onze rijkdom is daar geboren, en veel van de huidige ellende is gekomen omdat wij daar katholicisme hebben gebracht en grenzen hebben getrokken die niet natuurlijk zijn, waardoor hutsi's en tutsi's nu in 1 land leven, waar ze vroeger een eigen gebied hadden.

Geld brengen is korte-termijn oplossing, dus als enige oplossing niet de methode, maar als we ze niet willen helpen zou dat enorm egoistisch zijn.

En over genoeg hebben. Hebben we zelf ooit genoeg? We hebben 10.000 keer meer dan die arme Afrikanen, maar als ik je goed begrijp, is het ze niet eens gegund. Dan is het antwoord simpel: Nee, het is blijkbaar nooit genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ditzelfde artikel:
"Afrikaanse landen worden hard geraakt door de internationale recessie. Volgens het IMF groeien de economieën op het continent dit jaar gemiddeld slechts met 2 procent, tegenover ruim 5 procent groei vorig jaar.
Voor veel Afrikaanse landen betekent zo'n lage economische groei in feite een achteruitgang, aangezien de bevolking harder groeit".

Dus mijn antwoord is: JA HET HEEFT NUT EN MAG NIET STOPPEN.
De recessie in de westerse landen betekent voor de meeste mensen n.l. niets meer dan uitstel van het kopen van bijv. een nieuwe auto of een nieuwe breedbeeld t.v. In Afrikaanse landen gaat het om voedsel en andere voorzieningen voor de primaire levensbehoeften van mensen. Daarnaast gaat het om de economie in deze landen wat op weg te helpen zodat de mensen in staat worden gesteld om zelf in hun levensbehoeften te voorzien.

En om ook nog even te reageren op: "wat levert het ons op, en hebben ze ooit genoeg?"
Verlenen wij alleen maar hulp om er zelf beter van te worden?
En: Nee zij hebben niet genoeg. En als zij niet geholpen worden gaan ze letterlijk dood van de honger. Worden ze wel en op de juiste manier geholpen dan hoop ik dat ze ooit genoeg hebben, maar er is nog een lange weg te gaan.