Is er in Turkije een linkse politieke partij zoals wij die kennen vergelijkbaar met ongeveer Groen Links?

Links en rechtse partijen in Turkije zouden anders onderverdeeld zijn zoals in Nederland.
De CHP zou links zijn, echter gezien de steun op eerdere militaire staatsgrepen bv in het verleden zou je deze partij niet links kunnen noemen of inmiddels wel?

Oprichter van de CHP Kemal Ataturk gaf de Turken hun eigen taal welke voorheen dus Arabisch was, vrouwen kregen kiesrecht naast gelijkheid tussen man en vrouw, religie en politiek werden gescheiden, hoofddoeken werden verboden in overheidsinstantie's, polygamie verboden etc.
Toch zou de CHP partij zijn standpunten en ook Ataturk in het verleden dit en andere zaken (soms) via een autoritaire wijze hebben opgedrongen volgens sommige berichten.

Ik kom via zoeken naar een linkse partij steeds vij de CHP partij terecht.
Maar is er geen alternatief vergelijkbaar met Groen links?
Want hoe denkt de CHP over ontwikkelingshulp, homo's, andersgelovigen, ongelovigen, ongehuwd samenwonen, het milieu, vrijheid van meningsuiting en dergelijke, is er een partij die hier igg niet 'tegen' is?
Ik begreep namelijk dat de CHP partij juist igg tegen ongehuwd samenwonen zou zijn.

Toegevoegd na 48 minuten:
Persoonlijk vind ik overigens wel dat Ataturk zijn tijd ver vooruit was en Turkije dankzij hem geen land meer is oa waarin vrouwen gesluierd zonder rechten door het leven gingen etc.
Als hij in deze tijd leefde zoals hij toen zijn tijd ver vooruit was, kan ik mij indenken dat hij open had gestaan voor zaken die in het huidig Turkije nog in de taboesfeer heersen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
lol @ "Kemal Ataturk gaf de Turken hun eigen taal welke voorheen dus Arabisch was"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij doelt op het Osmaans: http://nl.wikipedia.org/wiki/Osmaans_(taal)

Het beste antwoord

Ja, die is er.

Yeşiller ve Sol Gelecek Partisi (YSGP) (in het Nederlands: Groenen en de Linkse Partij van de Toekomst) is een Turkse links-libertaire en een groen liberale partij uit Turkije. Groenen en de Linkse Partij van de Toekomst werd opgericht op 25 november 2012 als een fusie van de Groenen en de Gelijkheid en Democratische Partij. Prominente leden zijn onder andere Ufuk Uras, voormalig voorzitter van de Vrijheid en Solidariteit partij.
Antoni