Hoe kan ik mezelf stimuleren om creatief bezig te zijn?

Ik vind het erg leuk om creatief bezig te zijn, en volg hierin ook een opleiding. Foto's maken, Photoshoppen, illustraties maken, tekenen (zowel digitaal als op papier).

Maar de drempel om te beginnen ligt voor mij hoog, omdat ik altijd maar iets wil maken dat ik 'vet' of 'supermooi' vind. Voor minder doe ik het niet en als ik daarbij dan geen leuk idee in mijn hoofd heb, heb ik al geen zin om te beginnen omdat ik dan toch niet weet waar het op uit zal draaien en dat zal dan vast iets lelijks zijn..

Hoe kan ik de lat voor mezelf lager leggen, en de dat ik gewoon lekker creatief bezig kan zijn?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Probeer de schoonheid van eenvoud te vinden, maak eerst eens iets eenvoudigs echt! mooi.

Zodat het af is.
verder kun je inspiratie niet dwingen, je kunt je alleen openstellen en veel naar dingen kijken, bladen inzien, de natuur vanuit een ander gezichtspunt bekijken bijvoorbeeld.

Schilders nemen wel eens een kader/ raampje waardoor ze kijken zodat ze een fragment zien los van de rest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag mij af of je dan eigenlijk wel zo creatief bent.
Als je creatief bent, bedenk je originele ideeën, oplossingen en methoden voor je werksituatie. Ook ontwikkel je nieuwe werkwijzen waarmee bestaande werkwijzen verbeterd of vervangen kunnen worden.
Daarvoor heb je durf nodig en vooral ook het lef om fouten te maken en mislukkingen te accepteren.
In het algemeen is creativiteit het een vermogen om iets nieuws te scheppen. Daarvoor moet je veel proberen.

Foto's durven maken die heel anders zijn. Wat je geleerd hebt los laten.
Met Photoshoppen zijn 1001 en een mogelijkheden. Ken je die allemaal? Zo nee: ga oefenen.

En wat is vet en supermooi?
Dat is toch heel persoonlijk?
Wat de een mooi vind, vindt de ander lelijk.
Het gaat er om dat je zelf tevreden bent en door buiten de gebaande paden te treden JOUW EIGEN STIJL weet te ontdekken.

Wat je kunt doen is heel veel zoeken op internet op het gebied van creatief en hobby. Daar kun je heel veel ideeen op doen. Bedenkten wat je leuk vind en eventueel workshops volgen.

http://www.leren.nl/rubriek/vrijetijdsbesteding/creatief/tekenen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het doel, iets vets of supermoois maken moet proberen los te laten en een techniek vinden die je makkelijk ligt, die als vanzelf gaat. Dat kan van alles zijn, tekenen, photoshoppen, kleien of wat dan ook. Dat moet (wil) je veel doen en dat stimuleert je creativiteit.

Ik vind de brainwash tekening best wel vet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je tekening ook vet.
Je bent gewoon te perfectionistisch.
het beste helpt: tegen jezelf zeggen: niemand kijkt en ik mag doen wat ik wil!
En dan eerst maar eens in het wilde weg van alles gaan zitten maken en er vanuit gaan dat de eerste twintig niet veel soeps zijn. Dan kom je erin en geleidelijk aan merk je dat je iets te pakken begint te krijgen waar je weer even mee verder komt.
Ook: als je leuk bezig bent met 1 idee, niet meteen denken dat je al alles eruit gehaald hebt wat erin zit.
Maak rustig 20 variaties op 1 thema en zie dat het steeds beter wordt.
Ik spreek uit ervaring:)