Ik wil graag een opleiding op het conservatorium gaan doen. Klassieke piano. Moet ik dan kunnen zingen?

Ik kan helemaal niet zingen. Maar heb ik dat nodig om een opleiding klassieke piano op het conservatorium te gaan doen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Dus ik hoef bij mijn auditie niet te zingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je maar goed kan pianospelen! Niet iedere pianist kan zingen hoor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het belangrijkste is dat je goed piano speelt, en dat je dus het toelatings-examen haalt.
Zingen is een belangrijk onderdeel in een conservatorium-opleiding, bij b.v. solfege en koorklas, maar het feit dat je niet goed zingt, of vals zingt, is niet van belang.
Bovendien zal er tijdens je opleiding gelegenheid zijn, om je stem bij te spijkeren, zodat als je na je opleiding les gaat geven, je toch nog op een redelijke manier iets voor kunt zingen. Mogelijk zul je nooit echt "mooi" gaan zingen, maar je kunt het best een beetje leren.

Toegevoegd na 15 minuten:
N.a.v. de toevoeging in je vraag:
Dat weet ik niet precies, en het zal ook per opleiding verschillen. M.i. wordt er bij je toelatings-examen niet alleen gekeken in hoeverre je talenten hebt voor pianospelen, maar worden ook algemene muzikale vaardigheden getoetst. Zoals het prima vista zingen van een stukje bladmuziek. Daar zul je dus wel voor moeten trainen.
Maar het is beslist niet zo, dat je op dat onderdeel wordt beoordeeld, of het mooi of zuiver is, wat je zingt, maar alleen of het klopt met het notenschrift. Maak je dus geen zorgen!
;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zingen moet je in elk geval wat kunnen bij uw auditie en ook tijdens de opleiding(België)
13 jaar geleden
Ik raad je aan om eens op deze website te kijken daar kan je vast wel informatie vinden