Waarom werd de steatopygie in de 19 eeuw tot een schoonheidsideaal in de damesmode, dat leidde tot imitatie van dit fenomeen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat mode nu eenmaal onvoorspelbaar maar wel maakbaar is. Alle mogelijke overdrijvingen van aantrekkelijke menselijke kenmerken kunnen in de een of andere vorm ooit in de mode komen, zeker in de periode dat draagbaar en comfortabel nog beslist geen issue waren, en de modes tientallen jaren konden duren en steeds extremer werden, tot het punt van totale ondraagbaarheid, waarop er weer iets anders ‘in de mode’ kwam. Dat zag je met de steeds wijdere crinoline, met de pruiken en dus ook met de queue de paris. Waarom precies het overdreven geprononceerde achterwerk precies in die periode in de mode kwam, laat zich natuurlijk alleen maar raden. Blijkbaar was het een reactie op de crinolines met de brede heupen van de periode daarvoor. Echter, het is niet zozeer de afwijking steatopygie die tot een dergelijk modebeeld lijdt, zoals geen enkele lichamelijke afwijking dat is, maar een overdrijving van een kenmerk dat een sterk signaal afgeeft. Dat kan dus ook een grote borstpartij, een slanke taille of een bredde heup zijn, terwijl brede schouders en grote voeten, om er maar twee te noemen, het in de damesmode weer nooit erg goed gedaan hebben. Mensen worden bij hun zucht naar schoonheid geleid door tamelijk primitieve instincten, en gebruiken die ‘kennis’ in hun kunst. De eerste Venussen werden niet in die vorm gebeeldhouwd omdat vrouwen er echt zo UITzagen, maar omdat alles wat uitgesproken vrouwelijk is er zo duidelijk in naar voren komt, terwijl lichaamsdelen minder belangrijke signaalfunctie (armen, benen, gezicht) er maar bekaaid afkomen. Dat principe zien we dus ook in de mode terug. Om te voorkomen dat dit echt een HEEL erg lang verhaal wordt, zou je eens op zoek moeten naar de Britse documentaire-seie ’‘How Art made the World". Vooral het eerste deel hiervan is zeer verhelderend. http://www.pbs.org/howartmadetheworld/episodes/human/ Toegevoegd na 18 minuten: De aanvulling / vraag van Loenie heeft me even in mijn geschiedenisboekjes doen duiken, en er kan eventueel inderdaad een aanleiding zijn geweest in het feit dat we in diezelfde periode kennis maakten met exotische culturen, waar geprononceerde achterwerken meer gemeengoed waren. Zie ook de aanvullingen in de reacties. Dat is echter niet het volledige antwoord, omdat er veel meer exotische kenmerken zijn die NIET geimiteerd worden, omdat ze duidelijk geen universele aantrekkingskracht hebben (zoals giraffennekken en schotellippen).

Dikke billen en volle borsten zijn nou eenmaal een teken van een vruchtbare vrouw. En vanuit oerinstinct worden nog altijd schoonheidsidealen bepaald. Die imitaties waren gewoon de lokkertjes voor de heren ;) Tegenwoordig doen we het met liposculpture en implantaten.

Historie Deze ontwikkeling vormt een genetische kenmerk van de Khoisan. Het is vooral dominant in de vrouwen van deze stam, maar komt ook in mindere mate in de mannetjes. In de meeste etnische groepen van Homo sapiens, de neiging om vrouwtjes vertonen een grotere neiging tot weefsel accumulatie in de bil regio als vet in vergelijking met mannen. Het is ook waargenomen bij de Pygmeeën van Centraal-Afrika en de Onge-stam van de Andaman Eilanden. Onder de Khoisan, wordt het beschouwd als een teken van schoonheid: het begint in de kinderschoenen en is volledig ontwikkeld door de tijd van de eerste zwangerschap. Het gaat vaak gepaard met de formatie bekend als langwerpige schaamlippen (kleine schaamlippen dat zo veel kan worden uitgebreid als 4 centimeter buiten de vulva). Dit was van oudsher bekend als de 'Hottentot schort "- nu beschouwd als een zeer offensief termijn. Steatopygia lijkt te hebben een kenmerk van een bevolking die eens uitgebreid van de Golf van Aden naar de Kaap de Goede Hoop, waarvan de voorraad Khoisan en Pygmeeën zijn overblijfselen zijn geweest. Terwijl de Khoisan de meest opmerkelijke voorbeelden van zijn ontwikkeling veroorloven, komt het in andere delen van Afrika, en komt zelfs vaker voor onder mannelijke Basters Khoikhoi dan onder vrouwen. [Bewerken] Het is ook waargenomen bij Andamanese Negrito vrouwen. Er is gesuggereerd dat deze functie een keer was wijdverbreid. Paleolithicum Venus figurines, soms als "steatopygian Venus" genoemd cijfers zijn ontdekt van Europa tot Siberië, die een opmerkelijke ontwikkeling van de dijen, en zelfs de verlenging van de kleine schaamlippen, is gebruikt om deze theorie [1 support]. Of deze waren bestemd om te worden levensecht of exaggeratory, zelfs idealistisch, is onduidelijk. Echter, deze cijfers niet strikt in aanmerking komen als steatopygian, omdat ze een hoek van ongeveer 120 graden tussen de rug en de billen [2] vertonen, terwijl steatopygia wordt gediagnosticeerd in een hoek van ongeveer 90 graden alleen

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steatopygia

Eigenlijk was het gewoon een excessieve uiting van Lof voor het achterwerk! (van de vrouw!) En terecht!

Ja, echt raar is dat. Ik zag toevallig pas geleden de oude Disneyfilm Cinderella en daar hadden meisjes ook zulke jurken (zie het linkermeisje op de afbeelding). Nou zijn die misschien erg overdreven, maar ik vond het net lijken alsof die meisjes stiekem centaurs zijn (van die Grieks-mythologische wezens die half mens en half paar zijn) en hun paardenkont proberen te verbergen onder hun jurk. Teruggrijpen op onderwerpen uit de Klassieke perioden is geen onbekend fenomeen, dus misschien waren ze in de 19e eeuw geinspireerd door deze centaurs? ;) Maar dat waren volgens mij vooral mannen, en behoorlijk brute, dus het is niet erg waarschijnlijk dat dat het ideaal was voor vrouwen, maar toch, de overeenkomst is opvallend ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100