Hoe komt het dat Nederlanders eenvoudige spellingsregels niet (meer) hanteren of wellicht niet kennen?

Ook hier op GV zie ik heel veel spelfouten, met name in werkwoordvormen. Mensen lijken de eenvoudige regel "stam+t" niet meer te kennen. Bij mij is dat er destijds op de havo terdege ingestampt (met een t, inderdaad: Kofschip-regel).

Wordt het gewoon niet meer onderwezen, of niet meer getoetst? Zijn mensen hier gewoon laks in geworden? Het stoort mij altijd erg als ik een tekst lees waarin zulke spelfouten staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd....maaruh....bij mijn weten is het "het" havo en niet "de" havo. De "o" staat toch voor onderwijs, alias het onderwijs?
Cryofiel
13 jaar geleden
@bonbini: voor afkortingswoorden geldt bij mijn weten een andere regel. Die mag je zien als nieuw los woord, waarbij het dus niet meer van belang is dat het woord waar de 'o' voor staat onzijdig is. "De havo" is dus correct. Zou dat niet zo zijn, dan had je "het H.A.V.O." moeten zeggen, en uitspreken.
Cryofiel
13 jaar geleden
@oeps, ik vind wat jij beschrijft een flinke achteruitgang van het niveau van het onderwijs. Dat het er bij jou op de havo is ingestampt, bedoel ik. Bij mij is het er op de lagere school terdege ingestampt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryo, hahahaha....ik wist dat tie ging komen! ;-) Ik weet nog van heeeeeeeeeel vroeger, dat leraren daar erg strikt in waren en vaak met verheven stem "HET" havo zeiden. En idd, "de" is eveneens correct, maar "het" klinkt nog zo lekker ouderwetsch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het kofschip ('t kofschip) is geen regel, maar een ezelsbruggetje. Bovendien heeft 't kofschip niets met stam+t te maken. Stam+t is voor persoonsvormen het kofschip is een ezelsbruggetje voor voltooide deelwoorden. @Cryo, helaas is vraagsteller niet de enige die dit pas op de HAVO duidelijk onderwezen kreeg, dat gold voor mij ook.

Antwoorden (9)

Spelfouten in het algemeen: Het zal laksheid zijn. Mensen maken een tikfout en zijn niet meer geneigd even terug te gaan om het te verbeteren.

D/T in het bijzonder: het onderwijs is de laatste jaren gewoon minder goed geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De D/T regel heb ik zelf nog wel eens moeite mee, ik weet die regel van school niet meer zo goed. Ik probeer verder wel zo goed mogelijk op mijn spelling te letten.

Waar ik vooral een hekel aan heb, is het veelvoudig gebruik van 'msn-taal' op websites en in chatgesprekken. Je bent gewoon 5 minuten bezig met 1 zin te ontcijferen!
13 jaar geleden
Je daaraan ergeren heeft geen zin.
Waarom zou je ook?

Het kan veel mensen niet schelen. Die redeneren in de trant van: "as ze me mar begrijpe en anders ligt het toch aan hullie".

Ook ik heb de indruk dat er op scholen niets meer ingestampt wordt.
Dat past niet bij zelfwerkzaamheid, respect en aandacht voor de persoon van de leerling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat velen de moeite niet willen nemen om die spelregels te leren. Zo kan het gebeuren dat iemand de spelregels van het voetbalspelletje geheel uit zijn hoofd kent, maar die van onze taal, iets waar we dagelijks mee bezig zijn, niet. En als je die moeite wel even zou nemen, zou je er zomaar eens achter kunnen komen dat we toch wel een mooie taal hebben die niet moeilijk hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aandacht voor de taal is steeds minder geworden. Dat is vanaf het basisonderwijs. Maar zeker in het hoger onderwijs ook een feit. Ik heb ooit een groep studenten begeleidt (van een hogeschool) die niet in staat zijn geweest een taalkundig correct en foutloos rapport op te leveren. De opmerking van de begeleider vanuit de hogeschool was dat 'spreektaal helaas niet meer te bannen is uit rapporten'.

Taal is een levend geheel en door het samensmelten van vele stromen in de samenleving ontstaan er nieuwe varianten van de taal die het dan tot gebruik en daarmee tot geaccepteerd weten te maken.

Maar de prioriteit in het onderwijs ligt niet meer bij de spellingsregels maar andere kwaliteiten van de kinderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een mooi voorbeeld daarvan is de discussie over hen/hun. Inmiddels heeft 'hun' het van 'hen' gewonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben na de middelbare school hier geen les meer in gehad en zijn toen de wijde wereld ingestuurd.

Als je dan na de middelbare niet veel schrijft dan verleer je die dingen zeer snel.

Als je na de middelbare school voor je beroep veel moet schrijven dan hou je het op peil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn optiek heeft het er vooral mee te maken of je er aandacht aan wil besteden. Ik heb het nu even niet over mensen die dyslectisch zijn of door wat voor handicap ook niet in staat zijn om de Nederlandse taal te beheersen. Als het correct schrijven van taal hoog in je prioriteitenlijst staat, doe je ook moeite daarvoor. Natuurlijk maakt iedereen fouten, maar als mensen iets meer hun best zouden doen om foutloos te schrijven of typen, worden er minder fouten gemaakt. Je kunt het misschien vergelijken met een hobby; of iemand nou kantklost of schildert voor zijn of haar plezier, niemand levert een broddelwerk af vol fouten als hij er aandacht aan geeft. Het interesseert veel mensen te weinig hoe men schrijft of typt. En ook al weet ik dat het zonde van je energie is om je te ergeren aan dat geklungel met taal, ik erger me groen en geel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er nog al wat afgestudeerde PABO leerlingen zijn,die het Nederlands niet eens goed beheersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alhoewel ik het eens ben met veel van de reeds gegeven antwoorden, is één van de hoofdoorzaken te vinden in de onlogische spelling van dit moment. het Nederlands is een levende taal en die kun/moet je niet in een strak schema persen. De onzin van ruggengraat en pannenkoek slaat nergens op. Ook het terugdraaien van vernederlandste woorden zoals kado en buro met als hoogtepunt het aantal leenwoorden uit andere talen, die een Nederlandse vervoeging krijgen. Bijvoorbeeld: Lease.
Hiervoor is een goed en kort Nederlands woord voor: Huren. De zogenaamde taalgeleerden hebben er een zooitje van gemaakt. Zo dat is er uit!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Precies!+1