Hoe kon het dat Radovan Karadzic in 2008 ondanks zijn zelf veranderd uiterlijk toch werd herkend in een stadsbus in Beograd?

Wie herkende hem; de politie of een burger? En was hij dan zo slecht vermomd dat dit kon gebeuren?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

De arrestatie werd mogelijk door nieuwe informatie. De identiteit van Karadzic werd via een dna-test vastgesteld. Jarenlang was er naar hem gezocht.

Niemand herkende Karadzic in de periode dat hij vrij leefde in Belgrado. Zelfs de mensen die hem zijn flat verhuurden hadden de oud-president niet herkend. Naast de lange baard liet Karadzic ook zijn haar lang groeien, hij was aanzienlijk magerder dan in de periode waarin hij president was, en hij droeg een bril. Zijn reputatie in de woonomgeving was die van een zwijgzame beleefde man die altijd vriendelijk groette. Zijn portret hing nota bene in het nationalistisch getinte café waar hij wel eens bier dronk. Zijn valse identiteit gebruikte hij dus zeer overtuigend.

Volgens een bron bij de Servische politie werd Karadzic gearresteerd in een buitenwijk van de stad na een tip van een buitenlandse inlichtingendienst. Hij werd tussen Nieuw-Belgrado en het nabijgelegen Batajnica van een lijnbus geplukt. Het huis waar hij zich schuilhield werd al weken in de gaten gehouden.

Welke informatie dat was en van welke inlichtingendienst die kwam is uiteraard geheim, dat zullen wij gewone burgers nooit te weten komen.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Radovan Karadzic werd maandagavond aangehouden in de bus, toen hij van de ene voorstad van Belgrado naar de andere reisde. Hij was gevonden door leden van een team dat mensen schaduwt die ervan worden verdacht generaal Mladic te helpen.
fremar