Vanaf wanneer werden schilderijen echt natuur getrouw geschilderd?

Als je kijkt naar deze 2 schilderijen zie je het verschil.
De één lijkt te zijn geschilderd uit het blote hoofd (ik neem aan dat de feestgangers niet uren bleven poseren) en de andere is duidelijk geschilderd al zittend op een krukje in de bergen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Eigenlijk wil ik weten wanneer werd voor het eerst een natuurgetrouw schilderij geschilderd?
Die de tand des tijds heeft doorstaan...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je vraag niet echt, wanneer vind je iets "natuurgetrouw"?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind de eerste realistischer ogen dan de tweede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.hongkiat.com/blog/40-mind-blowing-photorealistic-paintings/

Het beste antwoord

Het eerste schilderij lijkt me een (laat)gotisch werk, de tweede daarentegen een impressionistisch werk (Haagse school?). Het eerste werk zou dus ouder moeten zijn dan de tweede.

In het verleden zijn afwisselend periodes en stromingen geweest waarin zeer realistisch werd geschilderd en periodes/stromingen waarin men juist niet streefde naar het natuurgetrouw weergeven van de werkelijkheid.

Zo was in de vroege middeleeuwen (Romaans) het natuurgetrouw naschilderen van zaken onbelangrijk, aangezien alle kunst in dienst van het geloof stond en men alleen de bijbelse verhalen en historie wilde laten zien.

In de gouden eeuw (barok), waarin we schilders als Rembrandt tegenkomen, werden voorstellingen juist weer wel heel realistisch afgebeeld.

In veel latere stromingen, zoals bijvoorbeeld het expressionisme, ging men zeer abstract werken, omdat men alleen het gevoel/de emotie wilde uitdrukken.

Uit deze voorbeelden blijkt dat alleen uit de mate van realisme niet de periode van ontstaan van het werk opgemaakt kan worden. Daarbij moeten ook zaken als materiaalgebruik, kleurgebruik en ruimte-uitbeelding worden betrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Natuurgetrouwheid is natuurlijk betrekkelijk (het menselijk oog is geen digitale camera, waardoor een foto er ook altijd als een foto uitziet, maar een schilderij soms als een lichtende kijkdoos, waarover je je oog kunt laten gaan), maar ik denk dat de schilderijen van Jan van Eyck (Arnolfini Portret) en de schilderijen van Johannes Vermeer zeer natuurgetrouw zijn. Het Arnolfini portret dateert van 1434. Men denkt overigens dat deze schilders gebruik gemaakt hebben van een camera obscura, waarschijnlijk gecombineerd met lenzen.
De spiegel op het Arnolfini portret is wel een goede aanwijzing voor het gebruik van optische hulpmiddelen bij het schilderen. Bij de kunsthistorici is deze theorie trouwens niet onomstreden, de belangrijkste punten in dat debat staan in de tweede bron.

Persoonlijk vind ik de kritiek vaak een onderschatting van de mogelijkheden van mensen uit vervlogen tijden, om na iets even uit te proberen te concluderen dat het niet mogelijk is, is ook twijfelachtig. Wij hebben op het ogenblik geen genieën van het kaliber van Archimedes rondlopen, althans niet veel.