Wat zijn de kenmerken van Gotiek, Barok, Renaissance en de kenmerken van de Gouden Eeuw in Nederland qua kunst?

Ik vind het heel erg lastig om op een afbeelding te zien wanneer iets gotisch is en wanneer het uit de tijd van de renaissance komt etc.
Kan iemand mij duidelijk maken waaraan ik dat kan zien en de kenmerken van de stijlen (in de vraag) op een rijtje kan zetten? En ook van de Romaanse kunst en Griekse? En bedoelen ze met Romaans en Romeins hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Poeh, je vraagt om een samenvatting van ongeveer de hele kunstgeschiedenis. Mijn kennis over de verschillende stijlen is toch vooral gekomen door veel te gaan zien, en overal waar je komt (steden, musea) te registreren wat je ziet en het evt later op te zoeken.
Misschien een open deur, maar van H.W. Janson: History of Art, is volgens mij nog steeds een hele goeie samenvatting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over al die stijlen heeft Wikipedia wel een behoorlijk uitgebreid artikel met foto's en voorbeelden.

Hier is er vast een:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotiek