Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de kenmerken van Gotiek, Barok, Renaissance en de kenmerken van de Gouden Eeuw in Nederland qua kunst?

Ik vind het heel erg lastig om op een afbeelding te zien wanneer iets gotisch is en wanneer het uit de tijd van de renaissance komt etc.
Kan iemand mij duidelijk maken waaraan ik dat kan zien en de kenmerken van de stijlen (in de vraag) op een rijtje kan zetten? En ook van de Romaanse kunst en Griekse? En bedoelen ze met Romaans en Romeins hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Poeh, je vraagt om een samenvatting van ongeveer de hele kunstgeschiedenis. Mijn kennis over de verschillende stijlen is toch vooral gekomen door veel te gaan zien, en overal waar je komt (steden, musea) te registreren wat je ziet en het evt later op te zoeken.
Misschien een open deur, maar van H.W. Janson: History of Art, is volgens mij nog steeds een hele goeie samenvatting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over al die stijlen heeft Wikipedia wel een behoorlijk uitgebreid artikel met foto's en voorbeelden.

Hier is er vast een:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotiek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding