Wat is de correcte spelling van de zin in de toelichting?

... waarbij persoonlijke zorg en aandacht centraal staat

of

... waarbij persoonlijke zorg en aandacht centraal staan

Ik kreeg een folder onder ogen waar de eerste vorm in gebruikt wordt. Naar mijn mening zijn 'zorg en aandacht' twee zaken en moet de vervoeging 'staan' gebruikt worden. Maar ik moet bekennen daar geen goede onderbouwing van te kunnen geven.

11 jaar geleden
in: Taal
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Neerlandicus zei: Als een onderwerp twee elementen bevat die verbonden zijn met 'en' is het automatisch een meervoudig onderwerp is. Bij 'of' is het niet zo, dan is het enkelvoudig.
Zie: http://www.schrijvenonline.org/forum/10306?page=3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook :
http://taaltelefoon.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?fid=517 Met dezelfde conclusie
paulus811
11 jaar geleden
elicrates, jammer dat je er geen antwoord van hebt gemaakt. Omdat het onderbouwd is, zou ik het als beste gekozen hebben. Wel dank voor het plaatsen van de reactie!

Antwoorden (3)

zin 2 met het meervoud. Het gaat hier om 2 dingen, dus meervoud, zo simpel is het.

Toegevoegd na 1 minuut:
je zegt toch ook niet:

een man en een vrouw staat (da's fout)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een meervoud houdt toch juist in het meervoudige van hetzelfde in. Is het niet juist een opsomming van enkelvoudige dingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo eenvoudig is het niet. Soms zijn twee of meer elementen van een opsomming zo nauw met elkaar verbonden dat enkelvoud ook goed kan. Zie ook het antwoord van ChristiaanRoorda hieronder. Dat neemt niet weg dat in het voorbeeld van de vraagsteller naar mijn mening het meervoud beter past.
Dit is geen kwestie van spelling, maar van grammatica. Ik zou zelf geneigd zijn "staan" te doen, omdat het inderdaad wat mij betreft om twee begrippen gaat. Maar ik denk dat sommige mensen het eerder zien als één collectief begrip, waar het enkelvoud "staat" beter bij past. Omdat taal niet alleen maar logica is, kan dat ook goed zijn - als maar een grote groep dat ook vindt (of: vinden, zoals anderen zouden zeggen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De clou zit 'm in het woordje 'en'. Dat maakt het tot een opsomming. En daarom wordt de werkwoordsvorm meervoud. Als het 'of' was geweest, dan was enkelvoud goed.
Zorg en aandacht staan centraal.
Amadea