Als je hardop leest onthoud je de tekst dan beter?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb maandag examens en ik ben druk hard op mijn samenvattingen aan het lezen dus maandag weet ik meer of het voor mij heeft gewerkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VEEL geluk met je examens. Denk positief en geef twijfels géén kans. Doe het snel en wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het de afgelopen week eens geprobeerd, en het viel me op dat ik inderdaad woordjes sneller onthield op deze manier. Dus bedankt voor deze Goeie Vraag, anders had ik dit misschien nooit ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan Fynnya :)

Het beste antwoord

Als je auditieve geheugen goed ontwikkeld is werkt dat inderdaad. Maar als jouw geheugen meer fotografisch is, dan is het handiger om stukken meerdere keren te lezen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, dat is inderdaad waar.
Zo ben je bewuster en extra bezig met de tekst die je leest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je onthoud de tekst niet per definitie beter als je hardop leest, maar wanneer je geconcentreerd en hardop leest, dringt de tekst wel stukken beter tot je door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat komt omdat je dan langzamer leest. Omdat je nooit sneller kan lezen dan je praat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Ja, als je een tekst hardop voorleest, dan kan je deze beter memoriseren dwz je hersenen registeren alles wat je denkt en doet ! of je kan ook lezen in stilte maar dan val je gewoonlijk in herhaling, waar ben ik nu weer geble- ven... en dan kan je herbeginnen van vooraf aan !

Je kan ook een tekst laten voorlezen door de computer !
Ik den hierbij aan mensen die slechtziend zijn het zij aan- geboren (congenitaal verworven aandoening) of door een aandoening ingevolge een ziekte!

Voor meer info in verband met dit onderwerp vind je enkele linken !

Veel leesplezier !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hardop lezen om beter te onthouden is juist. Je gebruikt meer zintuigen voor één doel. Je bent verplicht meer geconcentreerd maar zonder merkbare inspanning. Moest je tegelijkertijd de tekst schrijven zou nog beter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortom, niet per definitie, hoeveel het veel mensen wel helpt. Zoals eerder aangegeven is je voorkeur voor onthouden een belangrijke factor in deze. En het kan in veel gevallen ook handig zijn om meerdere zintuigen te gebruiken.

Een tekst hardop lezen en ook opschrijven, kan nog eens extra goed werken. Echter als je een sterke voorkeur heb voor een van die zintuigen, kan het gebruik van een extra zintuig juist storend werken op het gebruik van je beste zintuig en dan kun je het beter laten.
13 jaar geleden
Als je visueel bent ingesteld helpt het dubbel visueel benaderen heel erg goed. Dat wil zeggen: je leest het èn markeert de belangrijke woorden of schrijft de belangrijke woorden op.
Als je auditief bent ingesteld is hardop lezen en/of laten voorlezen de oplossing.
Ikzelf ben heel erg visueel ingesteld. Als ik eenmaal een boodschappenbriefje heb geschreven, hoef ik het in de winkel niet meer te pakken. Dan weet ik alles uit mijn hoofd. Zonder door mijzelf geschreven briefje lukt dat niet.
Heb ik eenmaal een telefoonnummer op schrift gezien, dan hoef ik mijn ogen maar te sluiten om het in gedachten na te lezen. Je moet dus van jezelf weten hoe je de dingen benadert en haal je daarbij alles uit de kast, dan blijft het langer hangen.
Het is wel zo, dat als je niet auditief bent ingesteld, je bij hardop lezen meer geconcentreerd bent op de stof. Dus zou het kunnen helpen. Maar ik zou dan eerder het meervoudig visuele aspect gebruiken, dus markeerstift en zelf schrijven.
13 jaar geleden
nee je concentreert je meer op het lezen dan op wat je leest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle "juiste" informatie hierboven weggelaten gewoon een wedervraag naar jou:

"hoe komt het dat je meer liedjes van buiten kent; dan dat je jouw leerstof kent? :-)
zing jij die hardop mee of in gedachten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, hoewel ik wel denk dat het ook verschil maakt per mens.
maar als je studeert kun je van meerdere zintuigen gebruik maken. dus niet alleen de ogen maar bijv ook de oren. . als je hard op leest dan sla je dus ook klanken op die je als herinnering op kunt slaan in je hersens.
weet niet precies hoe ik het goed moet uitleggen maar het antwoord is "ja"

Toegevoegd na 5 minuten:
wat je ook kunt doen is het overschrijven. . of in ieder geval de gedeeltes die je niet goed begrijpt. dan blijft
het ook beter hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat overschrijven / schreven deed ik wel eens voor presentaties, ideaal. :) Dan denk je echt na over wat je gaat zeggen en kun je beter zinnen formuleren dan dat je dat achter de computer zou doen. Voor deze examens is het wel erg veel om uit te schrijven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je ook kunt doen is het geen dat je hardop leest op te nemen.
dan kun je het ook terug luisteren (handig als je aan het reizen bent bijv.)