Wit is de kleur van de hoop , rood van de liefde . en oranje ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Van Nederland.....maar van wat nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (18)

van passie en van vuur. De kleur van gevoelens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oranje is de kleur van ons koningshuis. Het Huis van Oranje.
Onze toekomstige koning is Willem IV van het Huis van Oranje.
Daarom is die kleur onze nationale kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oranje is de kleur van de appeltjes van oranje

Toegevoegd na 33 seconden:
En de kleur van Zuid Afrika zondagavond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Andre van Duin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinaasappels!

Toegevoegd na 1 minuut:
Okay on topic:

Oranje is de kleur van beweging, warmte en levenskracht. Het is een positieve kleur. Volgens mij is het ook de kleur van genezing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groen is de kleur van hoop. Groen staat tevens ook voor groei, leven, lente, toekomst.

Oranje staat voor warmte, rijkdom en erotiek.

Als je op de onderstaande link drukt zie je waar alle andere kleuren voor staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het liedje zegt anders dat groen de kleur van de hoop is en wit die van de onschuld. En oranje? Dat is de kleur van onze natie, van de ING bank en van onze voetballers.

Het liedje gaat zo:

Rood is de liefde.
Geel is de haat.
Groen is de hoop,
En grijs is het kwaad.
Blauw is de trouw,
Ja blauw is de trouw.
Wit is de onschuld,
En zwart is de rouw.
13 jaar geleden
Oranje in variabele mate van verzadiging (horizontaal) en intensiteit (verticaal):

Gebruik en gevoelswaarde
De kleur oranje komt vrij weinig in de natuur voor en kent dan ook niet zo veel symboliek als de meeste andere kleuren. Een uitzondering is dat het symbool staat voor het Nederlandse koningshuis. Het oranje staat in Nederland voor alle nationale sportteams en pars pro toto veelal voor geheel Nederland. Ook op Koninginnedag wordt veel oranje gedragen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreugde
Dat is althans wat men zegt.

En laten we ervan uitgaan dat dit zondag ook extra van toepassing is, dat de kleur zijn betekenis waarmaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleur oranje komt vrij weinig in de natuur voor en kent dan ook niet zo veel symboliek als de meeste andere kleuren.

Ook in Ivoorkust wordt oranje geassocieerd met het nationaal voetbalelftal.

De Nederlandse vlag die bij de Unie van Utrecht in 1579 officieel werd aangenomen was oranje, wit, blauw. De rood, wit, blauwe vlag werd pas in 1937 bij Koninklijk Besluit de officiële vlag van het Koninkrijk der Nederlanden.

Een variant van de Nederlandse vlag is het Oranje Blanje Bleu, die voorzien met een VOC-symbool de vlag van deze organisatie was. Zo is de kleur ook in Zuid-Afrika beland. De huidige Zuid-Afrikaanse vlag heeft geen oranje meer.

De grootste rivier van het Zuid-Afrika heet de Oranjerivier en deze naam is toepasselijk gekozen omdat de kleur van de aarde vaak naar het oranje zweemt. Een van de twee Boerenrepublieken lag tussen de Oranjerivier en de Vaalrivier en heette oorspronkelijk Oranje Vrijstaat. Ook de vlag van de apartheidstaat was gebaseerd op Oranje-blanje-bleu.

In Ierland is de kleur door toedoen van Koning-Stadhouder Willem III de kleur van de kolonisten geworden. In Noord-Ierland worden ieder jaar door de Oranjeorde Oranjemarsen georganiseerd.

In Georgië koos oppositieleider Micheil Saakasjvili de kleur oranje als symbool van verzet tijden de Rozenrevolutie in november 2003. Een jaar later vond in Oekraïne een soortgelijke omwenteling plaats: de Oranjerevolutie onder leiding van Viktor Joesjtsjenko.

Joodse kolonisten gebruikten de kleur als teken van verzet tegen de ontruiming van de Gazastrook in augustus 2005.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oranje is de kleur van triomf. Daarom krijgen de wandelaars die de vierdaagse van Nijmegen uitgelopen hebben een bos oranje gladiolen.
Amadea
13 jaar geleden
Was paars niet de kleur van de hoop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij Nederlanders (Nederland = waterland) hebben een associatie met de kleur oranje zoals die waarschijnlijk nergens ter wereld verder gevonden wordt. Ons koningshuis heet nu eenmaal "van Oranje" en of we nu koningsgezind zijn of niet, we associëren de kleur met 't koningshuis, koninginnedag enz. Als ons nationale voetbalteam een een belangrijke wedstrijd speelt, verblijft een groot deel van onze mannelijke (en een kleiner deel van de vrouwelijke) bevolking in oranje sferen. Interland­voetbal wordt door Nederlanders geassocieerd met oranje en als je bedenkt dat 't tweede chakra staat voor "beweging", "polariteiten", "emoties" en "plezier" dan kunnen we ook wel stellen dat die oranje kleur aardig symboliseert wat 't spel voorstelt.

Juist Nederland met zijn oranje vorstenhuis is een waterland. Behalve dat staan Nederlanders bekend als nuchter, terwijl water toch symbool staat voor emoties. We hebben echter altijd de strijd tegen 't water moeten voeren en de Delta­werken staan symbool voor de overwinning op 't onberekenbare water.

Oranje is de kleur van de levenskracht en vitaliteit, maar ook van de nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid en het stellen van vragen dat daarbij hoort is de aanzet tot groei, ontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek, maar ook tot gluren en een ongezonde belangstelling naar het doen en laten van anderen.

Het is de kleur van het begin, maar ook van 't eind (de opkomende en ondergaande zon).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Jammer dat ze niks over oranje zingen!
Oranje - warmte, rijkdom, erotiek

Toegevoegd na 3 minuten:
En groen is de kleur van de hoop.

Wit is geen kleur officieel, en dat staat voor puur, reinheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij dragen sommige stromingen (Boeddhisme, Hare Krishna) oranje, oa. omdat het staat voor saamhorigheid of verbondenheid oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oranje is de kleur van gekte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zongen vroeger een liedje op de kleuren. Dat ging als volgt:

Roze is de Liefde
Geel is de Haat
Groen is de hoop,
En Grijs is het Kwaad.
Blauw is de Trouw,
en de Hartstocht is Rood
Wit is de Reinheid
En zwart is de Dood
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
De vraag gaat over de kleur Oranje! Op die vraag geef je geen antwoord!