Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn mensen die bij het uitspreken van de naam dezelfde hebben maar bij het schrijven niet toch naamgenoten?

Bijvoorbeeld Matthias en Mathias, Pascal en Pascale,...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zijn wel naamgenoten. Alleen de spelling verschilt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Mathijs-Matijs-Mattijs
Conny-Connie
Margaret-Margareth
Maikel-Michael
Rene-Reneé
Juul-Jules
Marc-Mark
Chris-Kris
Bo-Beau
Sophie-Sofie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan je definitie van naamgenoten, maar ik zou zeggen van wel.

Wanneer het voor mij pas een vraag wordt, is bij duidelijk aan elkaar verwante namen die wél anders uitgesproken worden. Bijvoorbeeld Sander en Alexander. Naamgenoten? Maria en Marja: naamgenoten? Of toch niet?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, wanneer de uitspraak hetzelfde is, vind ik dat het naamgenoten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon heet Steffan, maar dat wordt toch vaak door anderen geschreven als Stephan. Komt omdat er een jongetje bij hem in de klas zit wiens naam wel zo wordt geschreven, terwijl de uitspraak hetzelfde is als bij mijn zoon. Dus ja, het zijn naamgenootjes:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedefinieerd op uit uitspraak wel. Ik denk ook dat dit bedoeld wordt moet naamgenoten. Op papier mogen zij echter niet in hetzelfde rijtje worden gezet. Ten eerste omdat de ouders bewust voor de spelling kiezen, ten tweede omdat "hun" versie gekozen is door afkomst of betekenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keessie en Casey

Toegevoegd na 15 minuten:
Aristoteles en Arie Stoteles
Pythagoras en Piet Agoras

Toegevoegd na 47 minuten:
Mensen die een naam hebben die alleen qua spelling verschilt zijn naamgenoten. Hun naam is dan afgeleid van bijvoorbeeld dezelfde griekse, arabische, latijnse, franse, germaans...etc...naam.
Mohammed, Mohamed, Mahmud, Mehmed, Muhammad, Mahmood, Mehmud
worden bv allemaal verschillend geschreven en uitgesproken, maar het is dezelfde naam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke voorbeelden, maar wat is het antwoord op de vraag?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding