Waarom heet Wodan Wodan en niet Odin?

Waarom is de naam van Odin veranderd in Europa, maar is hetzelfde gebleven in Scandinavië?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Toevallig heb ik niet zo lang geleden de Edda gelezen (echte vertaling van de originele versie van Snorri Sturluson van 1222). Hierin staat "... kreeg een zoon die Voden heette (wij noemen hem Odin)." Dat Wodan van Voden komt is vrij duidelijk.
Welnu, de Edda is in wezen niet de verzameling van Scandinavische volksverhalen, maar een handboek voor schrijvers en dichters met stijlvormen en standaarden die ze zouden moeten hanteren in hun verhalen. Snorri schrijft dus in zijn Edda dat men Odin moet gebruiken en niet Voden (Wodan). De scandinavische schrijvers zullen die regel dus blijkbaar goed opgevolgd hebben. Maar wellicht was de mondelinge overlevering in de rest van Europa al zo ver doorgedrongen dat het daar niet meer te wijzigen was.