Wat was de voorloper van Moleskine en wanneer is dat bedrijf opgericht?

Ik lees dat Van Gogh deze boekjes al gebruikte, maar dat ze toen een andere merk-naam hadden. Welke naam kan ik nergens vinden en ook niet vanaf wanneer die boekjes werden gemaakt. Moleskine bestaat nog maar sinds 1997, maar over de voorloper ervan vind ik niets.

een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Er was geen voorloper van dit bedrijf, of iig niet één bedrijf. Moleskine maakt notitieboekjes geinpireerd op de modellen die rond 1900 door veel verschillende grote en kleine drukkerijen etc eerden gemaakt.
een jaar geleden
Dat is een mythe, een door de Italiaanse sociologe Maria Sebregondi vercommercialiseerde anekdote van de Britse schrijver Bruce Chatwin. Die schreef namelijk in zijn roman ‘The Songlines’ (1987) dat hij in de Parijse Rue de l’Ancienne Comédie altijd kleine notitieboekjes kocht die in de Franse provinciestad Tours werden gemaakt, maar waar de betreffende familie boekdrukkers tot zijn verdriet in 1986 mee waren gestopt. De Milanese ondernemer Francesco Franceschi slaagde er daardoor in van een simpel notitieboekje een statussymbool te maken.
Amadea
een jaar geleden