Mag ik stickers openbaar op straat plakken?

Voor een schoolproject doe ik onderzoek naar reclame op straat. Voor een fictief bedrijf moeten we een route uitzetten door een willekeurige stad. Voor deze bewegwijzering zou ik dus graag de straat hierbij betrekken. Mijn idee is bijv. om stickers op stoeptegels te plakken zodat mensen de route kunnen volgen. Nu zoek ik informatie over wat daarbij komt kijken. Moet ik een vergunning aanvragen? Zijn er eisen aan verbonden? Etc.

2.4K

Antwoorden (1)

Nee, zo maar stickers op straat plakken mag in vrijwel geen enkele gemeente. Er zijn op veel plekken borden of muren waar men vrij posters of andere uitingen op mag plakken, maar daarvan zijn er waarschijnlijk te weinig om zinvol een route uit te kunnen zetten. Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Wildplakken heeft een stad als Delft zo'n twintig legale aanplakplaatsen. Tegelijk kan je overigens zeggen dat de 'pakkans' voor 'wildplakken' klein is, en de boete laag.

Een alternatief is stoepkrijten. Dat mag in veel gemeenten wel. Gezien het feit dat het toch maar om een tijdelijk project gaat, is dat misschien een bruikbaar alternatief.
Antoni