Hoe sms't een chinees

Hoe kan een Chinees sms'en met zoveel tekens

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie alleen dat deze al vaker gesteld is: http://www.goeievraag.nl/vraag/stuurt-chinees-sms.7880
http://www.goeievraag.nl/vraag/smsen-aziaten.2724

Antwoorden (5)

Deze vraag is hier al vaker gesteld, daarom een verwijzing naar een eerdere vraag (en de daarbij genoemde antwoorden).

http://www.goeievraag.nl/vraag/smsen-aziaten.2724
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duizenden en duizenden karakters zijn er in het Chinees. Natuurlijk rijst dan ook de vraag op hoe deze mensen het voor elkaar krijgen te sms'en. Er zijn verschillende manieren om deze barriá¨re te overbruggen. Ik zal een van de meest gebruikte manieren uitleggen.

Ieder Chinees karakter is opgebouwd uit verschillende lijnen. In totaal zijn er acht soorten lijnen mogelijk. Deze lijnen staan altijd in een bepaalde volgorde. Samengevat zou je kunnen zeggen van links naar rechts en van onder naar boven. Iedere knop op het toestel is dan ook een bepaalde lijn. Door de eerst lijnen van een karakter in te voeren krijg je de karakters te zien die deze combinatie hebben. Hieruit kun je een keuze maken, en voilá¡ je hebt een karakter op je scherm. Nu hoor ik je denken, dat kost toch ontzettend veel tijd. Nee, de Chinezen die ik heb ontmoet zijn hierin zo bedreven dat het ongelooflijk snel gaat en ze hebben eerder een sms'je af in Chinese karakters dan dat ik voor elkaar krijg met ons alfabet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt tegenwoordig om die reden door veel Chinezen in westerse tekens geschreven.
Taalwetenschappers constateren dan ook een achteruitgang in de kennis van de Chinese tekens bij veel jongere Chinezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in pinyin...

http://en.wikipedia.org/wiki/Pinyin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben het nog relatief eenvoudig met onze 26 letters. Chinezen moeten met de 9 knopjes op hun mobiel duizenden karakters kunnen maken. Hoe gaat dat? Chinezen sms’en meestal in het pinyin, een schrijfmethode waarbij de klanken van de Chinese karakters in ons Latijnse alfabet worden weergegeven. Op het beeldschermpje van de telefoon verschijnen, via een T9-algoritme, wel gewoon de karakters. De sms’er kan kiezen welke hij bedoelt.