Hoe schrijf ik je de volgende zin: Zal ik hun/hen de kaarten sturen?

Is er een makkelijk ezelsbruggetje om het gebruik van hun en hen ingeprent te krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
13.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=16
Dan moet je het ezelsbruggetje weer onthouden.
Er staat iets voor de hen.
inprenten kun je door het heel vaak achter elkaar hardop te herhalen
Als je één zinnetje weet, weet je de andere ook.
hun = aan hen
hun = voor hen
hun = volgens hen
hun = bij hen
Erna55
7 jaar geleden
Bekijk deze site en je vergeet jet niet meer. Wel doorklikken... http://jaron.nl/zijhenhun/
Antoni
7 jaar geleden
Kijk ook eens op https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hen. Daar staat onder meer: "Het verschil tussen hun en hen 'leeft' allang niet meer in het dagelijks taalgebruik. Het is dan ook een kunstmatig onderscheid; de zeventiende-eeuwse wetenschapper Christiaen van Heule wordt beschouwd als de bedenker ervan." Als je fouten hiermee maakt, lijken maar weinigen je dit in de praktijk kwalijk te nemen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken (mocht je dat doen).

Antwoorden (3)

Het is hier een meewerkend voorwerp ('aan wie zal ik het sturen?') en dan wordt het 'hun'.
Dus naast bezittelijk voornaamwoord gebruik je 'hun' ook bij een meewerkend voorwerp in plaats van 'hen'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let op: je kunt het wel AAN HEN sturen, maar als je het voorzetsel niet gebruikt (dat kan dus), dan gebruik je 'hun'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ dat is helemaal juist.
Ik geef een plus aan hen
of ik geef hun een plus.
Amadea
7 jaar geleden
Maar vanwege het gehun in mijn contreien ben ik er sterk voor om hun alleen als bezittelijk voornaamwoord te gebruiken, zodat men niet aangepraat kan krijgen dat hun een persoonlijk voornaamwoord is!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het voorbeeld van jannie die vraagt naar de twee mogelijkheden kan het meewerkend voorwerp "hun" worden vervangen door [aan + het persoonlijk voornaamwoord hen]..
http://beterontleden.nl/meewerkend_voorwerp Hun zonder aan is inderdaad geen persoonlijk vnw, daar heb je helemaal gelijk in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In die bron staat echter dat 'hun' wel degelijk (ook) een persoonlijk voornaamwoord is. Zie het voorbeeld onderaan: 'Ik geef hun het boek'.
Amadea
7 jaar geleden
Hun hebben dus geen gelijk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar hullie wel in Suid-Afrika, Amadea! ;-) ...of was het "hulle"? dit is Zuid-Afrikaans , toch een echte taal, of niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal eens met het voorstel van @Amadea (...in mijn contreien...etc.). Het is te erg voor woorden wat je soms hoort , sterker nog , het werkt aanstekelijk voor mensen die er te lang mee geconfronteerd worden: de taal verpaupert of > men zegt graag : taal leeft! echter laten we zeggen dat het wat minder mag... Vandaar ook dat ik het 'best' erg vind dat op televisie niet iedereen (meer) GOED Nederlands spreekt (dat mag overigens wel met een accent, maar uiteraard niet met een dialect). Er leven hier zoveel mensen met een andere moerstaal, dat het nog net niet aangemoedigd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het niet persoonlijk is, maar evenmin bezittelijk, wat is het dan wel? De schrijfwijze op zich is correct namelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@pieter1986
In de bron Beter Ontleden.nl staat:
Net als het onderwerp en het lijdend voorwerp kunnen we het meewerkend voorwerp vervangen door (aan +) een persoonlijk voornaamwoord. Het meewerkend voorwerp "hun" kan vervangen woorden door (aan +) een persoonlijk voornaamwoord.
aan + hen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan, ik kan me voorstellen dat 'hun' als zinsdeel een meewerkend voorwerp is, maar hoe kwalificeer je het als woordsoort? Volgens mij is dat i.c . een persoonlijk voornaamwoord, daar het hier niet bezittelijk is.
Antoni
7 jaar geleden
Mij lijkt "hun" in dit geval ook gewoon een persoonlijk voornaamwoord.
Een goede tip is om van het woordje 'mij' uit te gaan. Verander het woord 'hen' in 'mij',
dan hoor je of je 'hen' of 'hun' moet schrijven.
"De meester zet hen in de hoek". "De meester zet mij in de hoek". "De meester zet 'mijn' in de hoek", klinkt al niet dus is het fout om 'hun' te schrijven.
Bij 'hun' moet er nog iets achter omdat het een bezittelijk vnw is....het is hun vader of hun schuld enz.

Soms is 'hun' tóch een persoonlijk vnw. en geen bezittelijk vnw. daarom de volgende richtlijnen;

Je gebruikt 'hen' als het de functie heeft van lijdend voorwerp;
"Ik zie hen lopen"..( wie zie ik lopen?..hen)
"Ik heb hen gesproken"..( wie heb ik gesproken? ..hen)

Je gebruikt ook 'hen' na een voorzetsel;
"Ik geef het boek AAN hen".
"Ik zong een lied VOOR hen".
"Ik ging NAAST hen zitten".

Je gebruikt 'hun' als het de functie heeft van meewerkend voorwerp waar GEEN voorzetsel voor staat;
"Ik heb hun het boek gegeven".
"Ik vertel het hun".
Tip; als je 'hun' kunt vervangen door 'aan hen' heb je met een meewerkend voorwerp te maken.
"Ik heb hun het boek gegeven"..."Ik heb aan hen het boek gegeven".

Bij een bezittelijk vnw. gebruik je ook 'hun';
"Hun hond liep weg"..."Het is hun probleem".
Tip; Als in de zin de klemtoon ligt op hen of hun én het zijn personen, dan kun je hen/hun vervangen door 'ze';
"Je hebt hen te pakken" wordt dan "Je hebt ze te pakken".
"Ik heb hen een uitbrander gegeven" ..."Ik heb ze een uitbrander gegeven".

Met hen en hun kan je niet naar zaken verwijzen. Je kunt dus niet zeggen:
"Mijn sleutels, waar heb je hen/hun gezien?" Je gebruikt dan altijd 'die' of 'ze';
"Mijn sleutels, waar heb je die/ze gezien?"

Toegevoegd na 4 minuten:
"Zal ik hun de kaarten sturen"....of " Zal ik aan heb de kaarten sturen" is dus correct.
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
'heb' in de laatste zin moet uiteraard 'hen' zijn.
Antoni
7 jaar geleden
De essentie van je antwoord is uitstekend, maar ik heb toch een klein puntje van commentaar. Je opmerking dat een zin al niet klinkt, lijkt mij geen goed argument. Niet iedereen heeft namelijk hetzelfde taalgevoel. Dat lijkt mij nodig om goed te kunnen beoordelen of een zin wel of niet correct is. Een zin als "Hun lopen daar." of "Ik zag hun daar lopen" kan voor velen prima klinken, hoewel deze taalkundig gezien niet correct is.
amc
7 jaar geleden
Antoni je hebt helemaal gelijk! Inderdaad, als ik al het woord 'hullie' hoor of ' hij heb' krijg ik al de kriebels ;-) Ik neem echter aan dat de vraagstelster er wel enig gevoel bij heeft, omdat zij in de rest van de zin ook bijv. netjes 'ingeprent' schrijft ipv 'ingeprend'. Ik denk dan ook dat zij het verschil tussen mijn en mij en het juiste gebruik ervan wel horen kan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Ik heb hen een uitbrander gegeven"
Deze 'hen' zou toch 'hun' moeten zijn?
amc
7 jaar geleden
Goed opgelet! Zie je dat je het doorhebt?
Het onderwerp (wie geeft de uitbrander?) ben 'ik'.
Het lijdend voorwerp (wat heb ik gegeven?) is 'een uitbrander'.
' Hen is in dit geval het meewerkend voorwerp (degene die iets ontvangt, verneemt of van wie iets wordt afgenomen) en waar je 'aan' of 'voor' voor kunt zetten. "Ik heb aan hen een uitbrander gegeven". Kan je het voorzetsel weghalen- zonder dat de betekenis verandert- dan gebruik je 'hen' ....ik geef het aan hen...
Staat er geen 'voor of aan' voor hen/hun, maar kun je die wel toevoegen....dan gebruik je 'hun'.
Ik had het bewust fout neergezet om te kijken of het je opviel en jawel....het viel je op! Ik prijs jouw intentie om goed Nederlands te willen spreken/schrijven! Tegenwoordig is het niet erg meer om hen/hun te verwisselen,,,het is meer losgelaten en omdat iedereen aan 'hen' de voorkeur geeft wordt dit meestal gebruikt ( zolang het geen bezittelijk vnw is). Leuk om eens te lezen;
http://jaron.nl/zijhenhun/
Antoni
7 jaar geleden
Grappig dat je HeleneF een complimentje geeft alsof zij de vraag heeft gesteld.
amc
7 jaar geleden
Oeps, haha.... inderdaad... ik dácht ook dat ik met de vraagstelster te maken had. Heb even niet opgelet en gecheckt...foutje, bedankt! (^0^)
Een makkelijk ezelsbruggetje (-een pleonasme: bestaan er ook moeilijke ezelsbruggetjes?-) is er niet. Je zal je steeds moeten afvragen of er sprake is van een meewerkend voorwerp. In dat geval moet je (tenzij er een voorzetsel voorkomt in het meewerkend voorwerp) "hun" gebruiken. Een uitgebreidere uitleg hebben de andere antwoordgevers al gegeven.

Je zou er overigens voor kunnen kiezen het probleem te negeren en "hun" niet meer te gebruiken als persoonlijk voornaamwoord, maar alleen nog maar "hen" te gebruiken. "Hun" gebruik je dan alleen als het een bezittelijk voornaamwoord is. Volgens deze website https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hen ‘leeft’ het verschil tussen "hun" en "hen" namelijk allang niet meer in het dagelijks taalgebruik. Er zullen dus maar weinigen je deze fouten kwalijk nemen. "Hun" gebruiken als onderwerp van een zin wordt overigens wel door velen niet gewaardeerd.

De website adviseert overigens zelf het volgende:

"Lukt het u niet om met deze vuistregels uw twijfel op te lossen, gebruik dan ‘ze’. In niet al te formele teksten is dit vaak prima bruikbaar als alternatief voor ‘hen’ én ‘hun’: ‘Ik geef ze (hun) het boek’, ‘Laat ze (hen) maar praten.’ "

In de zin van je voorbeeld moet overigens "hun" worden gebruikt, maar dat hadden de andere antwoordgevers ook al aangeven. "Zal ik hun de kaarten sturen?" is de enige correcte zin.

Op de door mij genoemde website staat een lange lijst met voorbeelden van werkwoorden waarbij het verschil tussen "hen" en "hun" relevant is. In de lijst wordt het volgende voorbeeld gegeven over het werkwoord "sturen": "ik heb hun het pakje gestuurd", maar "ik heb hen op pad gestuurd".
Antoni