Waarom kan de ene persoon iets vertellen in 10 woorden en heeft een ander voor hetzelfde verhaal bijv. 10 zinnen nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breek me de ...niet open.Net weer???aan de telefoon gehad.Blablablabla.Ik heb drie keer geprobeerd het gesprek te eindigen maar het houdt aar niet op.Me,me myself and I.Sorry als ik bitter klink maar ik wordt er zoooooooo kribbig van.Zelf vind ik dat de telefoon dient voor korte,bondige boodschappen aar sommige mensen vertellen hun levensverhaal door de telefoon. Toegevoegd na 10 minuten:
aar=maar

Het beste antwoord

Ieder heeft een andere communicatievoorkeur:

De een bouwt een verhaal op van globaal en vult dat evt in met details. De ander bouwt een verhaal op vanuit de details. De laatste heeft meer woorden nodig dan de eerste. Wat er vaak achter zit is dat de verteller denkt dat het verhaal niet begrepen wordt, als niet ieder detail aan bod komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Die ene persoon weet waar die het over heeft, die andere moet dat nog uitvinden door veel te praten...

Toegevoegd na 40 seconden:
19 woorden, maar wel één zin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
_
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, allicht. Maar waarom gebeurt dat bij de ene sneller?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
intelligentie?
Een kwestie van bedenken wat je wil zeggen en dat zo beknopt mogelijk doen, zonder jezelf te herhalen.
Er wordt niet voor niets gezegd: "(goed) schrijven is schrappen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde sociale vaardigheden en inzien wanneer mensen wel en wanneer mensen niet lang naar je wilen luisteren.
En natuurlijk of je zelf zin hebt iets te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De een heeft politieke aspiraties en moet dus oefenen met een uur praten zonder feitelijk iets te zeggen. De ander heeft deze aspiraties niet en kan dus snel de koe bij de horens vatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die, het antwoord destileren tot de essentie.
Er zijn mensen die ,vaak uit onzekerheid ,er van alles bijslepen om uit te leggen wat ze precies bedoelen en daardoor vezandde in een woordenstroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een familielid van mij komt sos om iets te vertellen en vaak als ze dan na 1 uur weer weg is weet ik nog niet wat.pFFFFFFFFFF
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En heeft ze dan wat verteld?
Of alleen lawaai gemaakt!
De ene persoon kan kernachtiger denken en praten.
De ander heeft dat vermogen uiteraard niet en is ook nooit gecorrigeerd in zijn manier van praten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig is een term die mensen met een laag denknivo niet kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene wilt het kort en bondig houden. En de andere wilt het uitgebreid vertellen. Dat is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zijn we allemaal verschillend en is dientengevolge de ene persoon wat breedsprakiger dan de ander.
Maar als degene van tien zinnen een goed verteller is, is er niets aan de hand. Want wat was er bijvoorbeeld prettiger dan een leraar die heerlijk over bepaalde onderwerpen uitweidde?
En wat is er vervelender dan dat je een gesprek probeert te voeren met iemand die ongeveer in eenwoordzinnen antwoordt?
Ik geef toe dat het ook vervelend kan zijn dat iemand lang van stof is en dat je soms na een half uur er nog niet achter bent waar die persoon het over heeft.
Het gaat dan meestal niet om de hoeveelheid woorden die iemand gebruikt. Het gaat vooral om de inhoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen denken heel interesant over te komen door hun verhaal lekker lang te maken terwijl een ander zaoiets heeft van zo dat heb ik ook weer gezegt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen tijdens het vertellen zijn gedachten en woorden die hij/zij gebruikt moet ordenen.Er zijn mensen die dat kort kunnen maar je hebt ook mensen die daar langer over doen omdat ze het belangrijk vinden ook de kleine details erbij te noemen. En de gene die korter kunnen vertellen zijn meer to the point. Zonder details.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leiders-types zullen kernachtig blijven om krachtdadig over te komen.Twijfelaars en vooral zwakke karakters
zullen langdradige, verwarde en vooral verwarrende taal gebruiken. Oefening kan veel verhelpen.
Het heeft dus meer met kunde (=vaardigheid) te maken dan met kennis (=verstand).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de vraag moet eigenlijk zijn: Welke van de twee manieren is voor jou het prettigst als ontvanger in een communicatie proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Congoleo;

Mensen die weinig woorden hebben lijken een verhaal misschien kernachtig te kunnen overbrengen, maar door hun taalgebruik gaat vaak de fijne nuance van de boodschap verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is verschillend. Ik vind niet dat diegene met een kort verhaal meer vaardigheden heeft of beter zou zijn opgeleid. Dat kun je alleen stellen als het bijvoorbeeld een zakenlijk gesprek is, wat vergt dat je kort en krachtig bent met je over te brengen informatie.

Naast de vraag waarom mensen over hetzelfde verhaal kort of lange tijd doen is het een feit dat ook meetelt hoe belangrijk de spreker het vindt in hoeverre hij in details moet gaan treden met diegene die tegenover hem/haar zit.

Ik kan namelijk een verhaal m.b.t. een familielid wat in het ziekenhuis ligt vertellen tegenover een minder belangrijk persoon in 1 minuut. Datzelfde verhaal kan ik tegenover een geliefd persoon (van dat familielid) uitgebreid uit de doeken doen met alle geuren en kleuren; omdat die persoon het mij kwalijk zou nemen als ik niet alle details erbij zou vertellen.

Dat zijn dus twee meetellende feiten die hier volgens mij worden vergeten; het heeft dus ook te maken met in hoeverre het gesprek zakelijk is of niet en met wie je het gesprek voert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met een combinatie van factoren:

a. de aard van de boodschap
b. de boodschapper
c. de context
d. de ontvanger

Dus hier is niet zo eenvoudig een antwoord op te geven