Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als iemand de vraag stelt: "Heb jij geen boek bij je?" Antwoord je dan met: "Nee, ik heb geen boek bij me" of: "Ja ik heb geen boek bij me"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
890

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Echt correct is het uiteraard als je zegt: "Ja, ik heb geen boek bij me".
Het is immers een "ontkennende" vraag. "Heb jij geen..." "Ja, ik heb geen"

Het wordt echter niet vaak gebruikt. Ik heb een vriend die het trouwens wel goed doet. Ik vroeg hem eens:
"Jij wilt thee, of niet".
Zijn antwoord: "Ja, nee".
Helemaal kloppend uiteraard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een dubbele ontkenning is logischerwijze een bevestiging, maar in de spreektaal tilt men er niet zo zwaar aan en doet men dat wel. Maar logisch gezien klopt het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. OF Ik heb geen boek bij me :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zouden antwoorden met "Nee, ik heb geen boek bij me". Overigens antwoord ik zelf met "ja, ik heb geen boek bij me".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegen een kind tot ong. 5 jaar zeg je dan ja.
na die leeftijd niet meer,
dan beginnen mensen dingen te verdraaien en het tegelijkertijd alsnog te bergijpen. Zo ook leugens, die doen pas dan hun intrede. dat bestaat voor het 5e levensjaar helemaal niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen een wiskundige en andere rechtlijnige denkers zeg ik: "Ja, ...", tegen alle anderen zeg ik: "Nee, ..."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding