Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zegt men: mooi rood is niet lelijk?

Ik hoor het regelmatig en zeg het soms ook.

Maar ik weet eigenlijk niet waarom dat wordt gezegd of waar het vandaan komt. Zit er nog een 'betekenis' aan?

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb dit nog nooit gebruikt als het ging om roodharige.
Ik gebruik dit bij voorwerpen/kleding enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
16.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De betekenis hier van is dat iemand met rood haar niet lelijk hoeft tezijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal wel iets te maken hebben met roodharigen, in B en NL zowat 2% van de bevolking. Doet me denken aan "meisjes met rode haren" van wijlen Arne Jansen, en ook aan het Belgische gezegde "ros goed vost goed", vrij vertaald, rode dingen vrijen lekker!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze uitdrukking heb ik meerdere varianten gehoord. Voor zo ver ik weet zit er geen speciale betekenis aan de kleur. Elke mooie kleur is niet lelijk.
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De uitdrukking is echt verbonden met de kleur rood, variaties zijn zelf verzonnen. Volgens mij slaat het op haarkleur, maar daar ben ik niet 100% zeker van. Dat het rood is wel.
Vroeger waren mensen met rood haar heel beperkt in hun kleurkeuze qua kleding en in het model van hun kapsel ... "vooral niet opvallen want anders pesten ze me". Op een gegeven moment werden roodharigen flamboyanter met beiden (kleding en kapsel) en daardoor vielen ze meer op. De uitdrukking werd daarna gebruikt als "poeh , dat valt op" dus niet zozeer als een negatief iets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding