Vanaf welk jaar (ongeveer) werd de Engelse R overheersend in Nederland?

Als ik luister naar nederlandstalige stemmen van zo'n 50 jaar geleden hoor ik de r nog uitgesproken worden op de Vlaamse manier.

1.4K

Antwoorden (2)

De Engelse r komt in Nederland niet voor. Wel heeft de Gooise r (oorspronkelijk alleen in Het Gooi voorkomend) vooral in de Randstad aan populariteit gewonnen - door de liedjes van Kinderen voor Kinderen.
3 jaar geleden
De gehemelte-r lijkt erg op de Engelse r. Deze is nooit overheersend geweest.

Vanaf ongeveer 1970 is de media-uitspraak informeler geworden en is de Gooise r opgekomen (Hiej is de NCÈV).
Het Standaardnederlands schrijft niet een bepaalde uitspraak van de r voor. Ook het ideaal van sprekers van "beschaafd" Nederlands ligt niet vast en is door de jaren heen veranderd. Tot aan de Tweede Wereldoorlog was het gebruikelijk de keel-r te gebruiken, al was dat voor sommigen een teken van kapsones en propageerden zij daarom de rollende r. Na de Tweede Wereldoorlog is de invloed van de massamedia heel groot geworden. Eerst bedienden presentatoren zich van een zorgvuldige "redevoering-uitspraak", waarbij ze kozen voor een tong-r, keel-r of huig-r, maar in alle gevallen de beschaafdste en duidelijkste variant. Vanaf ongeveer 1970 is de media-uitspraak informeler geworden en is de Gooise r opgekomen (Hiej is de NCÈV). Het feit dat velen, vooral jongeren, de r niet meer laten rollen voor een medeklinker is echter niet alleen aan de media toe te schrijven: in het zeer dichtbevolkte Zuid-Holland komt een dergelijke klank algemeen en waarschijnlijk al vrij lang voor. Ook heeft een spreker van het Nederlands met een vloeiende r nog niet noodzakelijk de Gooise volledig overgenomen. Als dat wel het geval is, worden de sprekers vaak door mensen van buiten hun sociale groep als bekakt aangemerkt, zoals dat voorheen met de keel-r het geval was. Een opvallend fenomeen is overigens dat de Gooise-r meer door vrouwen dan door mannen wordt gebruikt, zowel in de media als onder de bevolking.
SimonV