waar vind ik dat filmpje van het kind dat niet geholpen wordt omdat het te armoedig gekleed is?

Ik heb eens een filmpje gedeeld gekregen, en het bekeken op youtube. Een klein meisje acteerde. Eerst had ze deftige kledij aan, strikje in het haar enz. Ze zei dat ze in nood was (weet niet meer waarom) . Ze werd massaal geholpen.
Nadien speelde ze net hetzelfde in armetierige kledij. Niemand keek naar haar. Het kleine actricetje is dan beginnen huilen en de opnamen konden niet verder gaan... Maar een beter einde om te tonen wat dit met mensen doet, kon men eigenlijk niet bedenken...
Hoe heet dat filmpje?

2.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Deze?
https://www.youtube.com/watch?v=j_CnQFr3Jqg

Antwoorden (2)

Social experiment Tblisi zijn goede zoektermen om de Unicefvideo op Youtube te kunnen vinden. Dat vond ik na eerst te hebben gegoogeld op "test child help rich poor".
Amadea
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Het was niet in Tblisi.
Amadea
4 jaar geleden
Waar dan wel?
LeonardN
4 jaar geleden
Tbilisi
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tbilisi
Amadea
4 jaar geleden
Het was er dus wél....
LeonardN
4 jaar geleden
Tblisi niet
Tbilisi wel
Wellicht deze van Unicef:
https://www.youtube.com/watch?v=MQcN5DtMT-0
UNICEF concludeerde dat de armste kinderen ter wereld twee keer zoveel kans hebben om te overlijden vóór hun 5e verjaardag en chronisch ondervoed zijn dan de rijkste kinderen.
Het sociale experiment, waarbij een meisje met de naam Anano alleen door de straten van Georgia liep, was bedoeld om te laten zien hoe onverschilligheid en afkeer jegens deze worstelende kinderen hun toekomst aantast.
Toen Anano gekleed was in schone, chique kleding, vroegen voorbijgangers haar in groten getale of ze hulp nodig had of iets verloren was. Toen ze een versleten outfit droeg en niet gedoucht leek te hebben, wilden vreemden niets met haar te maken hebben. Op een gegeven moment zei een man tegen haar: “Ga weg”, wat Anano tot tranen bracht en de producenten ertoe bracht het sociale experiment te beëindigen.
____

Vertaalfoutje: door de straten van - de hoofdstad van - Georgia liep.
.
Elke dag krijgen miljoenen kinderen voortdurend de behandeling die Anano slechts een paar minuten doorstond. Miljoenen kinderen die nooit hun potentie zullen waarmaken omdat ze daar simpelweg de kans niet voor krijgen. Dat is onnodig, vindt Unicef. Zij hopen dat deze video mensen ervan bewust maakt dat juist ook de kinderen die niets hebben, aandacht verdienen.
SimonV
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Het was niet in Georgia.
LeonardN
4 jaar geleden
"Vertaalfoutje:..." De vertaalfout waar Amadea op wijst is Georgië ipv Georgia.
Georgia is een Amerikaanse staat, Georgië is een land.
In het Engels is het beide Georgia, maar als je het vertaalt naar het Nederlands, ontstaat er een verschil.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Georgia_(staat)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Georgië