Wat was er eerder? Het mes, de lepel of de vork?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
het mes volgens mij w

Het beste antwoord

Het mes.

Lang geleden schoven mensen hun eten met de hand naar binnen. Na een tijdje gingen ze balen van die plakkerige vingers. Messen waren er wel, maar die werden alleen gebruikt als wapen of om vlees mee te snijden. Niemand kwam op het idee om er eten mee op een vork te schuiven. Niet vreemd, want die bestond nog niet.

Na het mes was eerst de lepel aan de beurt. Soep kon je voortaan eten zonder de kom op te tillen.

Pas in de achttiende eeuw kwam de vork bij rijke mensen thuis op tafel. Die wilden chique doen tijdens het diner en daar hoort eten met je handen niet in thuis, vonden ze. Het mes maakten ze stomp zodat je er eten mee op je vork kon schuiven.
Amadea
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om deze vraag te kunnen beantwoorden hebben we een mix nodig van antropologie en archeologie. Want in se is het een vraag naar snijmateriaal of materiaal om vloeistof op te lepelen. De archeologie laat zien dat er vuurstenen snij-instrumenten gemaakt en gebruikt werden vanaf ongeveer een miljoen jaar geleden. Het is echter vanaf het laat-paleolithicum dat we duidelijk messen zullen vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Upper_Paleolithic;
Nu: dit pleit tegen lepels. Alleen: in de archeologie vinden we meestal enkel de harde materiaalgroepen terug, die goed bewaren in de bodem (steen, aardewerk, metaal evt). Organische materialen vinden we zelden terug, en laat het nu net daar zijn waar we de vroegste lepels mogen verwachten: kleine kommetjes of mandjes uit bladeren, evt lepelachtige instrumenten in hout. Misschien waren ze er gelijktijdig met de vroegste messen, maar we kennen ze niet. De vroegste typologische lepels, lepels met de vorm die wij nu kennen, zijn in elk geval veel jonger. de eerste die we kunnen herkennen zijn Egyptisch! Dus 4000 a 5000 jaar oud (http://en.wikipedia.org/wiki/Spoon). Vorken zijn zeker het meest recent. Het gaat om instrumenten die pas uitgevonden werden vanaf het ogenblik dat tafelmanieren meer 'geciviliseerd' werden. Dit kwam samen met het "Civilzation proces" in de 17de eeuw, waarbij men zich door "manieren" trachtte te onderscheiden van het 'gepeupel' (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Civilizing_Process). Tot voordien was er geen probleem om met de handen te eten, ook niet als je koning was of bisschop. Sindsdien wel ... in die tijd werd bijvoorbeeld ook het privé toilet "uitgevonden" of de zakdoek.

Met beste groet Professor Dries Tys, archeoloog, VUB
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Ik begrijp de min niet.