Ik heb een munt gevonden, deze komt uit 1486, weet iemand hier meer over en de evt. waarde?

Zie bijlagen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gezien het reliëf lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat deze uit 1486 is...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gek, want het staat wel op de munt. Voor de duidelijkheid mijn opa heeft deze vroeger gevonden en aan mijn vader gegeven, ik heb deze munt nu weer gevonden maar vraag af wat het precies is.
Antoni
7 jaar geleden
Grote gebeurtenissen uit 1486: 1) Op 9 april 1486 wordt Aartshertog Maximiliaan van Habsburg, de zoon van de oude keizer Frederik III van het Heilige Roomse Rijk, in Aken gekroond tot Rooms koning, waarnemer voor en opvolger van zijn vader. 2) Op 31 mei 1486 wordt Filips van Bourgondië-Beveren beëdigd als Heer van Veere. Is het misschien een munt die opnieuw is uitgebracht, bijvoorbeeld als herdenkingsmunt in 1986 (500 jaar na de grote gebeurtenissen uit 1486)? Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/1486.
Antoni
7 jaar geleden
Welke tekst, welke letters staan er precies vermeld rondom op de munt? Kan je die nog bij je vraag vermelden?
Pieter2011
7 jaar geleden
Dit is de munt, volgens mij:
http://www.coinfactswiki.com/wiki/Austria_1486_guldiner_Dav-8087
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Anatoni Dit staat er rondom de munt vermeld
SIGISMVNBVS - (Soort van PI teken)RDhIBVX - (nogmaal een PI teken)VSTRIB
Antoni
7 jaar geleden
@Pieter2011, goed gevonden! Mijn suggesties over de grote gebeurtenissen uit 1486 blijken niet dus relevant! Ik had internationaler moeten zoeken... Met Google vind je met de trefwoorden "coin" en "1483" al relevante resultaten! Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Guldengroschen vind je bijvoorbeeld ook informatie over de munt terug. Ook hier https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1486_Tiroler_Guldengroschen_of_Sigismund_coin.jpg vind je een afbeelding. @robin2548, blijkbaar is de munt in 1953 opnieuw uitgegeven als herdenkingsmunt. Misschien is die van jou "gewoon" uit 1953?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan is het alsnog bijzonder! Allemaal bedankt voor de hulp. Gelukkig heeft mijn opa nog veel meer munten gevonden, met dan nu als oudste munt een uit 1719. :)
Antoni
7 jaar geleden
Goed om te horen! Nu kan je eenvoudig meer informatie erover vinden. Overigens zag ik op internet dat verschillende musea zoals het Rijksmuseum en het Teylers museum originelen in hun collectie hebben. Ten slotte: Waar ik eerder "1483" schreef in een reactie, moet natuurlijk "1486" worden gelezen!

Antwoorden (1)

Dat is een replica munt , ik denk een 1986 geslagen replica van de Tyrol Guldiner
(dus exact 500 jaar later na het slaan van de eerste taler), waarde rond de 40 a 50 euro.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zou op zich wel balen zijn. Waaraan kan jij zien dat dit een replica is?
Antoni
7 jaar geleden
@iHave, deze munt is in ieder geval in 1953 opnieuw uitgegeven ter gelegenheid van het 650-jarig bestaan van de stad Hall in Tirol. Hall in Tirol kreeg in 1303 stadsrechten. De afgebeelde man is aartshertog Sigismund van Tirol. Of de munt ook in 1986 opnieuw is uitgegeven, weet ik niet.
Antoni
7 jaar geleden
Volgens de informatie op deze website http://coinquest.com/cgi-bin/cq/coins?main_coin=12135 kan een goede, officiële, ongebruikte heruitgave $ 120 opbrengen, maar een met gebruikssporen slechts $ 5.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HIj is zo goed als nieuw, maar ik was sowieso niet van plan om hem te gaan verkopen, hoe meer die waard zou zijn hoe meer spijt ik er van zou hebben gekregen als ik hem weggedaan had.