Waarom schreeuwde nazirechter Roland Freisler de verdachten toe tijdens een rechtszitting?

Roland Freisler was een nazirechter en president van het Volksgerichtshof, de rechtbank van de nazi's. Freisler veroordeelde verdachten bijna altijd tot de doodstraf. Zittingen waarin hij als rechter deelnam waren berucht, want hij schreeuwde altijd naar de verdachten, wat hem de bijnaam 'Razende Roland' opleverde. Waarom schreeuwde Freisler naar de verdachten? Deed hij dit om schrik aan te jagen of puur voor de lol?

3 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://historiek.net/krijsende-roland-rechter-in-dienst-van-hitler/39918/
Gebruik maken van macht en weten dat je in een positie verkeert waarbij je niet tegengesproken kán of mag worden, slachtoffers kunnen en mogen zich niet verzetten, is een zeer kwalijke vorm van machtsmisbruik en werkt verslavend.
Jules
een jaar geleden
Roland Freisler was, om de bovengenoemde vraag te beantwoorden, niet eens een prototype van een verderfelijke rechter omdat hij al zeer beruchte voorgangers had zoals Antoine-Quentin Fouquier-Tinville en Andrej Andrey Vyshinsky!
Zij dienden beiden ook vreselijke systemen en zouden, gelijk naar Freisler, talloze mensen ter dood veroordelen waarbij zij hun slachtoffers evengoed gruwelijk uitkafferden en vernederden! Hun processen waren net zo goed showprocessen waarin de slachtoffers al waren veroordeeld nog voor ze veroordeeld werden.

Het beste antwoord

Eigenlijk is hier alleen maar een psychologisch antwoord mogelijk.
Freisler combineerde de functies van rechter en aanklager in één persoon. Hij stond bekend om het vernederen en toeschreeuwen van de verdachten, en werd niet voor niets spottend "Razende Roland" genoemd. Freisler leidde onder andere de showprocessen tegen leden van de verzetsgroep Die Weiße Rose en tegen de leden van de aanslag op Hitler van 20 juli 1944. Deze processen liet hij filmen. Om de verdachten belachelijk te maken tijdens het proces liet Freisler hun bretels, riemen en stropdassen wegnemen.
Als je een enorm minderwaardigheidscomplex hebt en daarom andere mensen kleineert en in de grond stampt kom je er van zelf boven het maaiveld te staan en ben je "het mannetje".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ wat een geweldig antwoord!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
++ (Der Hinrichter Roland Freisler – Mörder im Dienste Hitlers
(Moordenaar in toga (over nazirechter Roland Freisler)
Der deutsche Täter war kein besonderer Deutscher. Was wir über seine Gesinnung auszuführen haben, bezieht sich nicht auf ihm allein, sondern auf Deutschland als Ganzes (Raul Hilberg)
Auteur: Helmut Ortner reconstrueert de levensgeschiedenis van deze macabere jurist
Bij zoveel onmenselijks, begaan tijdens deze Nationaalsocialistische periode, geldt: je kunt wel reconstrueren maar begrijpen zul je het nooit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Uit: Hitler, de biografie Door Ian Kershaw
https://books.google.nl/books?id=P5Q00UnytS4C&pg=PR3-IA157&lpg=PR3-IA157&dq=verdachte+zonder+riemen+en+bretels&source=bl&ots=Lh4iNYcsKc&sig=ACfU3U1jG58wriaYYXXaOFCaAkr6PCc7Ug&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwitzZ64wo7pAhWrsaQKHSsvCbwQ6AEwEHoECAoQAQ#v=onepage&q=verdachte%20zonder%20riemen%20en%20bretels&f=false

Andere antwoorden (1)

Hij was de voorkeurs rechter van Hitler. Schreeuwen en beschuldigen was zijn manier om indruk en vernedering te bewerkstelligen. Je was al schuldig als je bij hem in de rechtszaal kwam. Er was ook geen sprake van recht.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ a la Ronron: kort maar krachtig.
Rikwolters
3 jaar geleden
Het klopt toch dat hij vooral showprocessen deed waarbij hij van tevoren al een straf had bepaald?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rikwolters, dat klopt. De rechtbank ging olv de geslepen (in het recht een walgelijke kwalificatie) jurist voor de show de raadkamer in, maar al voor het proces begon was het vonnis allang definitief beslist.