Wat was de oorspronkelijke reden om de hypotheekrenteaftrek in te voeren?

Toegevoegd na 4 minuten:
Laatst hoorde ik namelijk Samsom in een debat spreken over 'het oorspronkelijke doel van de HRA, namelijk het betaalbaar maken van koopwoningen voor de lagere inkomens" en ik vraag mij in alle ernst af of dat wel het oorspronkelijke doel van de hypotheekrenteaftrek was.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Samson liegt weer eens! "De hypotheekrenteaftrek bestaat al sinds 1893 en had destijds niet als doel het eigenwoningbezit te bevorderen, maar is opgesteld vanuit belastingtechnisch oogpunt! Met de invoering van een nieuw belastingstelsel rond 1893 gold de eigen woning als een bron van inkomsten, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om zijn inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken."

Bronnen:
http://rentmeesters.blogspot.nl/2012/03/hy...

De hypotheekrenteaftrek Niet meer dan een belastingtechnische maatregelHN nr. 7/2008 Door: Bas Kromhout en Rens Oving De hypotheekrenteaftrek is al meer dan honderd jaar een heilig huisje in de Nederlandse politiek. De regeling wordt gezien als instrument om eigenwoningbezit te stimuleren. Maar dat was niet de reden waarom de aftrek ooit werd ingevoerd. De gedachte dat kopen beter is dan huren brak pas na 1945 door. De kosten van de hypotheekrenteaftrek voor de schatkist zijn in de afgelopen decennia omhooggeschoten. Wie het duurst woont, heeft het meeste profijt. Toch blijft de aftrekregeling een heilig huisje in Den Haag. Voor CDA en VVD is elke aantasting taboe. Ook de linkse partijen en de ChristenUnie durven pas sinds kort openlijk te pleiten voor afschaffing van de aftrek – en dan nog slechts gedeeltelijk en in kleine stapjes. Die voorzichtigheid komt niet alleen voort uit de angst om kiezers met een koopwoning tegen zich in het harnas te jagen, maar ook uit de diepgewortelde overtuiging dat de hypotheekrenteaftrek maatschappelijk nut heeft. Zoals Jan Peter Balkenende in 2006 zei in een uitzending van Radio 1: ‘De hypotheekrenteaftrek is een instrument dat de overheid heeft geboden om het eigenwoningbezit te stimuleren.’ Hierover bestaat onder politici en beleidsmakers hoegenaamd geen verschil van mening. Maar wie de geschiedenis in duikt, ontdekt dat de aftrekregeling ooit om heel andere redenen is ingevoerd.. Toegevoegd na 1 dag: In mijn reactie staat een artikel, dat is bedoeld als toevoeging aan bovenstaand antwoord, maar dat ging helaas fout.

Bronnen:
www.historischnieuwsblad.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100