Is het overnemen van gesproken tekst van youtube plagiaat?

Ik ben een boek aan het schrijven en ik vroeg me af of het plagiaat is als ik een visie van een vlogger over dit onderwerp letterlijk overneem in mijn boek? Ik vertaal het dan vanuit het Engels naar het Nederlands, maar neem de informatie letterlijk over. Is dit plagiaat, mocht ik het boek vervolgens uitgeven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een visie overnemen met bronvermelding mag altijd. Citeren ook (mits met bronvermelding). Maar als het om een compleet betoog o.i.d. gaat (van meerdere bladzijden), dan zou ik de betreffende vlogger vragen of hij er problemen mee heeft. Anders zou je een samenvatting in je eigen woorden kunnen weergeven. Als je je bron vermeldt kan het volgens mij overigens nooit plagiaat zijn (Maar er zou copyright op kunnen zitten of een patent, maar die kans is niet heel groot. Voor de zekerheid zou je het kunnen uitzoeken /navragen). Verder geeft Wikipedia richtlijnen hoe je plagiaat kunt voorkomen, zelfs copyright hoeft geen probleem te zijn.

Toegevoegd op 16 januari 2019 14:51: bron, tekst
Bronnen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:...

Het overnemen van gesproken tekst, MITS met bronvermelding, is geen plagiaat. Het is echter wel in sommige gevallen (in het bijzonder als je lange citaten gebruikt) een inbreuk op het auteursrecht.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100