Is het overnemen van gesproken tekst van youtube plagiaat?

Ik ben een boek aan het schrijven en ik vroeg me af of het plagiaat is als ik een visie van een vlogger over dit onderwerp letterlijk overneem in mijn boek? Ik vertaal het dan vanuit het Engels naar het Nederlands, maar neem de informatie letterlijk over. Is dit plagiaat, mocht ik het boek vervolgens uitgeven?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Kan er wel een lang verhaal van maken maar ja, dat is plagiaat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar hoe komen ze erachter dat die tekst van iemand anders is? Het is een gesproken tekst, in het Engels en van een random persoon op YouTube. Wat is die kans?
gvrox
5 jaar geleden
@Norah4brown dat is niet de vraag die je stelt; al komt men er niet achter, het is nog steeds plagiaat (indien je doet voorkomen dat het eigen werk is)

Antwoorden (2)

Een visie overnemen met bronvermelding mag altijd.
Citeren ook (mits met bronvermelding).
Maar als het om een compleet betoog o.i.d. gaat (van meerdere bladzijden), dan zou ik de betreffende vlogger vragen of hij er problemen mee heeft.
Anders zou je een samenvatting in je eigen woorden kunnen weergeven.
Als je je bron vermeldt kan het volgens mij overigens nooit plagiaat zijn
(Maar er zou copyright op kunnen zitten of een patent, maar die kans is niet heel groot. Voor de zekerheid zou je het kunnen uitzoeken /navragen).
Verder geeft Wikipedia richtlijnen hoe je plagiaat kunt voorkomen, zelfs copyright hoeft geen probleem te zijn.
Toegevoegd op 16 januari 2019 14:51: bron, tekst
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Een half antwoord dat makkelijk voor misverstandne kan zorgen
1. Elke tekst heeft auteursrecht.
2. Linken naar de engelse/amerikaanse Wikipedia is gevaarlijk omdat de Nederlandse auteurswet anders in elkaar zit.
KennisDelen
5 jaar geleden
Het gaat om een engelstalige dus vermoedelijk buitenlandse vlogger
KennisDelen
5 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Plagiaat
Geeft nog aanvullende informatie
Bottomline, als je de bron vermeld zit je in principe goed, tenzij je letterlijk een grote lap tekst citeert.
KennisDelen
5 jaar geleden
In de zin "Maar er zou copyright op kunnen zitten of een patent, " kan het copyright er misschien beter uitgehaald worden om misverstabden te voorkomen
gvrox
5 jaar geleden
@KennisDelen een patent op een visie ?
LeonardN
5 jaar geleden
Patent is het woord wat je er beter uit kan denken. In Nederland spreken we vaak over auteursrecht ipv copyright.
Je stelt: "Maar er zou copyright op kunnen zitten of een patent, maar die kans is niet heel groot."
Echter op elk creatief werk zit automatisch auteursrecht.
zelfs copyright hoeft geen probleem te zijn.
Want? Auteursrecht is hier wel een probleem gok ik zo.
Niet als de spreker het zo maar had gezegd, maar wel nu er een video-opname van is.
KennisDelen
5 jaar geleden
Oke, ik wist niet zeker of auteursrechten ook voor Youtubefilpjes golden, maar dat is waarschijnlijk wel zo.
In dat geval kan je gewoon citeren als je de bron erbij vermeldt.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is zo. Alle creatief werk, dus audio, video, geschreven, geschilderd, gefotografeerd (vergeet vast nog wat) werk bevat direct auteursrecht.
Daar hoef je zelf niets voor te doen.
Je mag dus als het gaat om plagiaat wel citeren, daarmee beantwoord je de vraag.
Het gevaar is dat je dan wel het auteursrechtenverhaal niet meeneemt. Dat wimpel je niet af met een bron vermelding.
Veronica zal echt moeten betalen voor een film als ze die uitzenden, ze moeten dan meer dan enkel zeggen wie die film gemaakt en geproduceerd heeft.
Het overnemen van gesproken tekst, MITS met bronvermelding, is geen plagiaat. Het is echter wel in sommige gevallen (in het bijzonder als je lange citaten gebruikt) een inbreuk op het auteursrecht.