De laatste 15 jaar van zijn leven was Beethoven stokdoof. Toch bleef hij componeren. Hoe kan dat?

Hij voltooide in die jaren zijn mooiste werken, waaronder de 9e symfonie. Onbegrijpelijk.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Dat is nogal simpel.
Je kunt gewoon een melodietje in je hoofd hebben en dat opschrijven.
Ter vergelijking:
Je moet een opstel schrijven en je hebt een idee in je hoofd waar het over moet gaan. Dat kun je dan gewoon opschrijven.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Plus, zo was dat ook bij Ludwig von Beethoven. Hij componeerde of schreef de muziek op die in zijn hoofd zat. Hij ordende de tonen tot een melodie. Bij Beethoven werd het na hard werken een meesterwerk.
Componist Richard Wagner (1813-1883) was lyrisch over het latere werk van Beethoven, juist vanwege diens doofheid. `Een openbaring van een andere wereld`, noemde hij het. Beethoven werd volgens hem door zijn doofheid afgeschermd van de rumoerige buitenwereld en min of meer gedwongen in zijn innerlijke wereld te leven. En daar werden volgens Wagner prachtige stukken uit geboren.
https://www.doof.nl/algemeen/gehoorverlies-speelde-grote-rol-in-beethovens-oeuvre-27136/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Robert Schumann (1810-1856): Componeren is enkel een melodietje onthouden waaraan nog niemand anders gedacht heeft."
http://www.rumondor.nl/pdf/Componerenleren.pdf
blz 4.