welke banen heeft Leonardo da Vinci gehad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
SimonV
6 jaar geleden
Zie hier:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci
schilder, militair architect en ingenieur.

Antwoorden (1)

Leonardo da Vinci (1452-1519) was schilder, beeldhouwer, wetenschapper, filosoof en uitvinder.

Tijdens zijn jeugd kreeg hij een basisopleiding in Latijn, geometrie en wiskunde. In 1466 kwam hij in Florence in de leer bij de beeldhouwer en schilder Andrea del Verrocchio. Hier werd hij zowel theoretisch als technisch geschoold en studeerde hij onder andere tekenen, scheikunde, metaalbewerking, mechanica, schilderen, beeldhouwen en modelleren. Zijn talent voor de kunsten was onmiskenbaar en al snel bereikte hij de meesterstatus en zette zijn eigen atelier op.

Da Vinci reisde veel rond en werkte in opdracht van veel belangrijke families in Italië. Hij werkte onder meer voor de invloedrijke familie d’Medici. Vanaf 1482 kon hij aan de slag aan het hof van Ludovico Sforza, de hertog van Milaan. Ook heeft hij een tijd in het Vaticaan onder patronage van de Paus Leo X gewerkt. In 1516 besloot hij aan het hof van de Franse koning Frans I te gaan werken. Hier stierf hij, op 67-jarige leeftijd.
Amadea
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dat is wat Da Vinci heeft gedaan. Maar zijn het ook banen, in de zin van betaald werk met een arbeidsrelatie?