Ik denk dat het een werk moet zijn wat mensen aan het denken zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat Wikipedia een uitstekende uitleg geeft over wanneer iets als kunst wordt beschouwd. Ik citeer dan ook deze tekst:

Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling (één of meer van) de menselijke zintuigen én de menselijke geest te prikkelen.

Toelichting: De kwaliteit van een kunstwerk wordt beoordeeld aan de hand van de aard en mate van de prikkeling die het teweeg brengt. De sterkte van de prikkeling, de hoeveelheid mensen die er wordt geprikkeld, hoe goed die prikkeling wordt gewaardeerd, en hoeveel effect en invloed de prikkeling heeft of achteraf blijkt te hebben gehad draagt allemaal bij aan 'de mate van kunst'. Tijdloze meesterwerken in de kunst voldoen aan dit alles in hoge mate.

Iets wordt níet beschouwd als kunst als het slechts de zintuigen of slechts de geest prikkelt, of primair een ander doel heeft dan dat. Voorbeelden; puur een mooie afbeelding van een waterval is decoratie, of soms ook kitsch. Het prikkelt alleen de ogen, maar niet de geest. Is de waterval echter op een bijzondere manier in beeld gebracht, of in een originele context, zodat de geest ook wordt geprikkeld, dan wordt het gezien als kunst. Een gezellig achtergronddeuntje (muzak) is geen kunst maar een emotioneel meeslepend muziekstuk wel.

Een Hollywood-kassucces wordt wel eens gezien als kunst. Deze prikkelt de zintuigen en de geest van heel veel mensen. Maar als de prikkeling niet lang blijft hangen en verder geen invloeden uitoefent in de filmwereld maar snel weer wordt vergeten, is het geen 'hoogstaande' kunst. Sommige kleine films echter trekken misschien minder publiek maar oefenen grote invloed uit op het publiek en/of de filmwereld en worden daardoor meer als kunst gezien.

Een architectonisch bouwwerk zoals een brug kan ook kunstzinnige aspecten bevatten, en zelfs als kunstwerk worden beoordeeld. Maar omdat een brug primair een ander doel heeft dan dat, wordt het over het algemeen niet beschouwd als 'Kunst'.

Soms kan iets wat oorspronkelijk niet gemaakt is als kunstwerk tot 'kunst' worden verheven, zoals het blik tomatensoep van Andy Warhol. Het voorwerp verliest op dat moment zijn oorspronkelijke bedoeling en krijgt de nieuwe bedoeling om de menselijke geest te prikkelen, en wordt zo "Kunst".

Echter een algemeen geaccepteerde exact correcte definitie van kunst bestaat niet, aangezien kunst veranderlijk, subjectief en contextafhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kunst is datgene wat mensen zintuigelijk prikkelt.
Iets wat je niet mooi vindt ( subjectief) kan dus kunst zijn
Kunst is doelbewust gemaakt

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn verschillende soorten kunst.
Muziek, literatuur, dans, theater, architectuur en beeldende kunst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst is iedere vormgeving die je emotioneel raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer 'iets' is ontsproten uit creativiteit.....!
Da's kunst, kunstig......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de kenmerken van kunst is dat het geen duidelijke algemene kenmerken heeft.

Wat de een emotioneel raakt, doet een ander totaal niets.

Soms is iets kunst omdat het vernieuwend is.
Bijgaande foto heb ik gemaakt in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. De gids vertelde de achtergrond en het idee en het ontstaan van dit compleet witte kunstwerk.
Het museum is er trots op en het kostte miljoenen!

Kunst is dus misschien iets voor kenners.

In ons land heet kunst pas kunst als het door een academisch gevormde kunstenaar is gemaakt.
En dan kan dat echt vanalles zijn.

Hier raak je nooit over uitgepraat.

http://www.goeievraag.nl/vraag/mogen-kunst-kunst-noemen.41011

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kunst.4555
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanuit creatie geboren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen het ""mooi"" vinden op het eerste of het tweede of latere gezicht.
Als er iets aansprekends in zit. Je zou het wel vaker willen bekijken b,v, of lezen, of horen.
En als het ook iets voor volgende generaties zou kunnen betekenen.

En verder blijft het eigenlijk toch een subjectief begrip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst... kunst is iets wat wordt gemaakt door kunstenaars.
Kunst van zeer lang geleden werd toentertijd niet beschouwd als kunst. Men(kunstenaars) kregen vaak de opdracht om iets te maken voor een rijk persoon. Vaak om de realiteit zo goed en zo overzichtelijk mogelijk af te beelden.
Pas veel later gingen de 'kunstenaars' pas hun best doen om zo mooi mogelijk iets of iemand af te beelden, laten zien wat ze in huis hadden. Dit heeft zich steeds verder ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet vaak vooral vernieuwend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst communiceert het gevoel, idee en de waarheids inzicht van de kunstenar naar de toeschouwer en tegelijk opent het voor de toeschouwer een nieuwe wereld van ideen en gevoelens. Geweldig kunst stuk maakt van de toeschouwer ook een kunstenaar. Ook als het voor heel even is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iets is kunst als mensen er lang na je dood giga veel euro's voor neertellen.

kunst is ook iets waar je blij, verwonderd, of onder de indruk van kunt zijn. kunst is soms zo totaal, zo pakkend
dat je wel een hele grote kunstenaar moet zijn
om onder de noemer kunst te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men het mooi vind kan het kunst zijn....
Een hoop vuilnis is ook kunst zeggen sommigen.
Anderen vinden iets pas mooi als het gemaakt of gemanipuleerd is op een mooie manier