Wanneer gebruik je "in orde" en wanneer "op orde" ?

Tegenwoordig hoor ik meestal "op orde", is daar een regel voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
43.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op orde impliceert meer een soort volgorde/systeem
in orde impliceert meer een gezondheid/veiligheid

Het beste antwoord

In orde gaat over je staat, dus als je valt maar je hebt niks dan ben je "in orde".
Op orde gebruik je bij ordenen dus als ik mijn schoolboeken bijvoorbeeld in alfabetische volgorde zet liggen ze "op orde".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er is een verschil in betekenis.
als iemand aan je vraagt of je iets wilt doen, antwoord je: "in orde!" net als je "oké" zou zeggen.
als iemand aan je vraagt hoe het met de verhuizing gaat en de rommel in je huis, zal je antwoorden: dat is inmiddels "op orde!" net als je zou zeggen: het is inmiddels opgeruimd.

er is dus echt verschil in betekenis, vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een nuanceverschil in de betekenis.

'In orde' gebruik je om iets te bevestigen of om aan te geven dat het wel goed zit. Bijvoorbeeld: 'Wil je nog een pak maandverband meenemen? Komt in orde!'
Je kunt hier niet 'op orde' gebruiken.
Een ander voorbeeld is: 'Na de darmoperatie was Piet weer helemaal in orde'.

'Op orde' gebruik je om aan te geven dat iets of iemand goed georganiseerd is. Bijvoorbeeld: hij heeft zijn zaakjes op orde, of hij bracht zijn leven daarmee weer op orde. Hier kun je niet 'in orde' gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn diverse synoniemen van "in orde": correct, functionerend, juist, werkend, werkzaam, goed, Oké, gezond, mij best....

Een synoniem van: op orde kon ik eigenlijk niet vinden. Het wordt gebruikt als: netjes, gestructureerd, opgeruimd