Kan je 'iets' over het hoofd zien?

Soms hoor je mensen zeggen ,dat ze iets over het hoofd hebben gezien.Is dit correct Nederlands?Het lijkt mij dat je alleen personen over het hoofd kan zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
13.2K

Het beste antwoord

Het is een uitdrukking (en hoeft dus niet altijd letterlijk genomen te worden):

Het betekent:
Iemand niet opmerken, vergeten met iemand of iets rekening te houden, iets niet zien.

Je kunt dus iets "over het hoofd zien" wanneer je er geen rekening mee hebt gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL

Andere antwoorden (8)

Heel letterlijk genomen heb je inderdaad gelijk! Daarom noemen ze het een gezegde....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Iets over het hoofd zien' is een uitdrukking die je, zoals veel uitdrukkingen, niet letterlijk moet opvatten. En het is correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets over het hoofd zien betekent gewoon dat je het niet opgemerkt hebt.
Meestal merk je iets niet op als het heel klein is. Dan heb je het dus "over het hoofd" gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
d.w.z. op iemand of iets geen acht slaan; eig. over iemand heen zien en hem daardoor niet opmerken.

Iemand over het hoofd zien, miskennen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon dat je vaak veel te ver kijkt........ en dat hetgeen je moet zien pal voor je neus staat of ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt inderdaad van de kleinsten niet meetellen, omdat je die over het hoofd ziet. Maar het is correct Nederlands. Zoals hierboven vermeld, een gezegde, dat moet je nooit letterlijk nemen.
rose
14 jaar geleden
De uitdrukking 'Dat heb ik over het hoofd gezien', betekent dat je iets niet opgemerkt hebt. De herkomst van deze uitdrukking is inderdaad dat je iemand over het hoofd gezien hebt en dus over hem heen gekeken hebt, geen aandacht aan hem geschonken hebt. Dit was de letterlijke betekenis. Inmiddels heeft dit uitdrukking een betekenisverandering ondergaan en wordt ook figuurlijk gebruikt. Dit gebeurt wel vaker in taal. Je kunt tenslotte je hart ook niet letterlijk verliezen en leugens hebben geen benen (leugens hebben korte benen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, je kunt wel degelijk iets over het hoofd zien...

Nee het woord "hoofd" hoeft niet over mensen te gaan, het woord "hoofdzakelijk" is daar een voorbeeld van...