Elke basisschool en elke so-school werken samen in een regionaal samenwerkingsverband- is deze zin correct Nederlands?

Of moet hier het enkelvoudige 'werkt' gebezigd worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Hier zou werkt moeten staan.
Het ligt wel een beetje ingewikkeld trouwens, want je hebt ook zinnen als
"Jantje en Marietje werken samen"
Maar dan zijn Jantje en Marietje samen het onderwerp, en samen zijn ze meervoud.
Als je zegt "elke jongen en elk meisje werkt samen", worden "elke jongen en elk meisje" eigenlijk niet samengevoegd, maar blijven ze apart. Ze hoeven ook niet met zijn tweeën samen te werken in dit geval, net als in jouw voorbeeldzin.

Overigens klopt het inhoudelijk niet helemaal. Basisscholen en sbo-scholen (scholen voor speciaal basisonderwijs) werken samen in de samenwerkingsverbanden, dat is niet hetzelfde als so-scholen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het wat simpeler te stellen: 'alle scholen werken samen' en 'elke school werkt samen'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, dat dekt de lading dan weer niet helemaal.
Het gaat niet om alle scholen, maar specifiek over de bo- en sboscholen. En als je zou zeggen " alle bo- en sbo-scholen werken samen" suggereer je dat ze allemaal met elkaar samenwerken, dat is niet zo, er zijn regionale samenwerkingsverbanden van WSNS, en al die scholen zitten in een van die samenwerkingsverbanden.
Ik snap dus wel het probleem waar Wilma mee zat bij het opschrijven van deze zin.