Volgens mij is het een afkorting van watercloset
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wc is de afkorting van het Engelse water closet letterlijk: waterkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wc ontleend aan het Engelse w.c., een letterwoord dat is gebaseerd op water closet. Water closet is een samenstelling van water en het aan het Oudfrans ontleende closet ‘afgescheiden ruimte, kast, privékamer’. Het Oudfranse closet is een verkleiningsvorm van clos ‘omheinde ruimte’, teruggaand op Latijn clausum ‘afgesloten ruimte’, een vorm van het werkwoord claudere ‘begrenzen, sluiten’, waarop ook het woord klooster teruggaat. De Engelse water closet werd uitgevonden in de tweede helft van de 18e eeuw: de vernieuwing bestond eruit dat het ‘privaat’ of ‘heimelijke gemak’ werd voorzien van een waterspoelingsinstallatie. Vanwege het duidelijke hygiënische voordeel werd de uitvinding door andere landen overgenomen, samen met de naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de fariek waar ik werk
"wachtchef"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WC= Winter Chalet, dus een geisoleerd zomerhuisje in de buurt van sneeuw of ijs.
Daar moet je dus niet gaan zitten, want dan vriezen je billen vast