Wie kan me uitleggen wanneer je quello of questo moet gebruiken?

Volg nu 2de jaar Italiaans en leerkracht is enkel "native speaking" dus de uitleg over de aanwijzende voornaamwoorden is me totaal ontgaan. Wie wil/kan me dit in simpele mensentaal uitleggen wanneer je wat gebruikt? (zie foto)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
7.7K
ronron1212
5 jaar geleden
questo, questa = deze of dit
quello, codesto = die of dat
Dus het is net als in het nederlands wat zet je voor wat
dat ding
of die mensen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schaf een boekje aan waarin de basisprincipes van de grammatica worden behandeld, bv van drs. Rosanna Colicchia. Heel geschikt als naslagwerk.
https://www.prisma.nl/sites/default/files/books/issuu/9789000343119.pdf?iframe=true&width=600&height=800

Antwoorden (1)

In de Italiaanse taal hangt de vorm van de aanwijzende voornaamwoorden (deze, dit, die of dat) af van de zelfstandige naamwaarden waarna zij verwijzen.
Is het mannelijk, vrouwelijk of meervoud. Onderzoek dus of het zelfstandig naamwoord mannelijk of vrouwelijk is, en of je deze, dit, die of dat gebruikt als aanwijzend voornaamwoord.
Deze, dit (mannelijk/vrouwelijk) = questo, questa,
Die, dat (mannelijk/vrouwelijk) = quello, quella
Questo maglione – deze trui - Questo pantaloni - deze broek
Trui en broek zijn een mannelijk zelfstandig naamwoord
Questa giacca – dit jasje / Quella giacca – dat jasje
Wat je vraag betreft:
questo is het aanwijzend voornaamwoord - deze - voor mannelijk enkelvoud
quello is het aanwijzend voornaamwoord voor - die- voor mannelijk enkelvoud.
http://italiaans.minerva83.nl/syllabus2006.pdf (vanaf blz 77)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien heb je nog iets aan deze site:
http://www.oneworlditaliano.com/grammatica-italiana/aggettivi-pronomi-dimostrativi-italiani.htm
Aggettivo als het voorwerp in de buurt is
Pronome als het voorwerp verder weg is.
Questi bambini devono prima mangiare e poi quelli (bambini)
Deze kinderen moet eerst eten en dan die (kinderen)