Wie zijn de ouder(s) van Eros?

Op de Wikipedia pagina van Eros staat er het volgende: Eros was de zoon van Aphrodite en Ares. Iets verder in de tekst staat er: Eros is in de Griekse mythologie ook het derde kind van Chaos. Hoe exact zit dit? Is Chaos nou zijn vader of Ares? Op een wikipedia pagina van de stamboom van griekse goden staat er onder Chaos ook Eros. (De stamboom op wikipedia is geloof ik niet volledig).

PS: (Heeft vrij weinig te doen met de vraag, lees alleen als geintresseerd.) Ik weet vrij weinig af van dit onderwerp, ben opzoek naar een naam voor mijn kat, Eros leek mij een goede naam aangezien dit goed bij het ras past van mijn kat, siamees. Een Siamees is tenger net zoals Eros (Eros was een klein jongetje dat niet groter wilde worden). En het feit dat hij de god van de liefde is en siamesen vaak erg aanhankelijk zijn.

Bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eros_(god)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stamboom_van_de_Griekse_goden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Er zijn twee goden die Eros heten.

- Eros was de Griekse god van de liefde, de Romeinen noemden hem Cupido of Amor. Hij was de zoon van de beeldschone Aphrodite en de stoere Ares, god van oorlog.
Er is zelfs een oudere Eros, ontstaan uit de Chaos van het begin. Maar de bekendste Eros is het mannetje met de magische pijlen, wie geraakt wordt door een pijl van Eros is op slag verliefd. Deze Eros werd verliefd op de allermooiste vrouw op aarde, Psyche.--
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op de wikipedia pagina onder het kopje '' Eros de oergod'' zie ik ook nog dit staan: Deze Eros is minder bekend dan zijn naamgenoot de god van de (zinnelijke) liefde. Hij zou de god zijn van de universele liefde. Hij is de zoon van Erebos en Nyx. Zou dit betekenen dat er 3 griekse figuren zijn?