Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand iets over deze potloodtekening van HW Koekkoek zeggen?

Het betreft een kleine tekening van 10x9cm.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
er valt niet veel over de tekening te zeggen als deze amper te zien is
Amadea
9 jaar geleden
Alleen kan ik uit de signatuur afleiden dat de tekenaar niet Hermanus Willem Koekkoek (1867-1929) was.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Hermanus Willem Koekkoek (Amsterdam, 7 januari 1867 - aldaar, 9 september 1929) was een Nederlands kunstschilder en illustrator, vooral bekend om zijn militaire taferelen. Hij was een der weinige Nederlandse kunstschilders die dit genre beoefenden. Veel van zijn werken hebben militaire operaties uit de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) als onderwerp, waarvoor hij nauwgezet historisch onderzoek uitvoerde. Hij maakte deel uit van het bekende schildersgeslacht Koekkoek en was de zoon van stadsschilder Willem Koekkoek en broer van Marinus Adrianus Koekkoek.

(Wikipedia)

Jammer dat je niet de hele tekening laat zien, anders zou beter te bepalen zijn of het in de rest van zijn oeuvre past (en er uberhaupt wat zinnigs over te zeggen). Dat bepaalt namelijk voor een groot deel de eventuele waarde. Zijn werk is best wel gezocht, en hangt ook in diverse musea.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van belang is bijvoorbeeld of de potloodtekening bijvoorbeeld een schets is van een voorstudie van een bekend schilderij. Ook kan het iets zeggen over de periode waarin het geschilderd is / de leeftijd die de schilder toen had.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, aan de handtekening is te zien dat hij het niét is.
Amadea
9 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld die rechtsonder op http://www.duyfkens.com/content/artworks/src_83ba217abfe9f14839e57ce1fd40c2d942699e8d.jpg staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun jij dat zien dan ? Ik kan dat ECHT niet ontcijferen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op het schilderij dat jij linkt lees ik weer eerder KW koekkoek, maar die komt in de stamboom dan weer niet voor. Maar ik ben geen handschriftdeskundige, en ik kan ook niet beoordelen of er, bijvoorbeeld, 40 jaar tussen de handtekeningen zit. Voor een verklaring van echtheid zal vraagsteller echt bij een kunsthandelaar te rade moeten gaan.
Amadea
9 jaar geleden
Als je op de afbeelding klikt wordt ie nog veel groter. Dan zie je dat de schilder H.W. Koekkoek mooi gestileerde voorletters H. en W. gebruikt. Terwijl de tekenaar uit de vraag strakke rechte lijnen zet in de handtekening.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing