Sinds wanneer is de eu aandacht gaan schenken aan cultuur, en waarom?

Ik weet dat de EU veel aandacht schenkt aan cultuur, ze kiezen ieder jaar een culturele hoofdstad uit en steken veel aandacht in het behouden van Culturen, maar sinds wanneer en waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk staat het antwoord in bijgevoegde link.
http://www.europa-nu.nl/id/vjasedzq2zym/subsidies_van_de_europese_unie_2014_2020

Wat weleens vergeten wordt is dat subsidies op dit vlak ooit uit giften bestonden. Daarmee bedoel ik niet specifiek dat de EU deze giften deed, maar eerder bedrijven en particulieren. Vaak werd geld ingezameld voor bijv. een monument ter nagedachtenis aan een specifiek gebeuren. Ook wel gebouwen (kerken e.d.) werden op deze manier (gedeeltelijk) gefinancierd.
Kunst en cultuur verteld ons wie we zijn. Denk maar aan de tempels van bijv. de Egyptenaren. Daar hebben we nu nog veel geschiedkundig plezier van.
Kunst en cultuur verbind ons. Daarom subsidieert de EU dit. Het zorgt tegelijkertijd voor rust onder een bevolking.