Hoe zitten Litouwse achternamen ineen?

Ik weet dat in Litouwen de vrouwen hun achternamen eindigen op -ytė of -aitė en bij mannen op -as of -a. Maar hoe zit dat juist ineen. En waarom verandert de achternaam van de vrouw als ze getrouwd is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithuanian_name

Antwoorden (1)

Zit hier bij de familie Xxxa.
Vader en zoon Xxxa
Moeder Xxxiene
Dochter Xxxaite

Als de dochter trouwt veranderde haar naam zoals dat overal in de wereld gewoon was naar die van haar man. Echter zoals in Litouwen gewoon was met de vrouwelijke toevoeging. iene. Een Xxxaite of XXXyte wordt dus een Yyyiene.

Een reden zou kunnen zijn dat van achternaam direct duidelijk was of een vrouw getrouwd was of niet.