het ligt vooral aan de waarde voor jezelf.
je kan sowieso naar een restaurator gaan die kan uitleggen hoe hij of zij het aan zou pakken en de prijs. Dan kan je altijd bedenken of je het wil laten doen of niet.

Iedereen kan zich restaurator noemen dus ik zou niet via marktplaats iemand regelen, tenzij het geen ingewikkelde schade is en het vooral goedkoop maar netjes gedaan moet worden. Een beginnende restaurator met opleiding is vaak ook niet zo duur.

Niet met houtlijm of plakband repareren! neem dan een stukje schildersdoek (iig hetzelfde materiaal als waarop geschilderd is) en een reversibele lijm zoals evacon R. om het scheurtje op de achterkant te repareren. Niet te veel materiaal gebruiken en ook niet te veel lijm, want dat zou je kunnen gaan zien op de voorkant.
Mocht je later dan bedenken om toch te laten restaureren dan is het voor de restaurator geen probleem om de reparatie te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik meende dat houtlijm ook redelijk goed weer te verwijderen is, daarom noemde ik dat als optie.

Andere antwoorden (7)

Als het een waardeloos schilderij is kan je het makkelijk zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het zelf proberen, maar ik zou het een restaurateur laten doen:
DIe levert perfect vakwerk!
Als het schilderij oud is of je dierbaar, kun je beter investeren in een goede reparatie ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit zelf liggen prutsen,als het een mooi schilderij is.
Dit moet je echt door een kenner laten doen.
En een klein scheurtje ,geeft niets het is een teken dat het geleefd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt geen geld voor een restaurateur over hebt kun je misschien een hechtpleister tegen de achterkant zetten. Een restaurateur zou daar later niet te veel hinder van ondervinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er zelf niet aan beginnen.

Zo duur is een restaurateur niet. Als het een waardevol schilderij is toch niet.

Hieronder vind je prijzen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het zelf wil doen zou ik er een stukje linnen achter plakken met houtlijm. Als je dat voorzichtig en met overleg doet, zie je er geen barst meer van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plak op de achterkant breed stevig plakband . De plaats waar je gaat plakken aan de onderzijde steunen met iets hards en groot .Dan het plakband eerst aan een kant van het scheurtje goed vastdrukken , dan de twee kanten naar elkaar duwen en de andere kant vastdrukken. Als je aan de voorkant nog iets ziet zou ik het met viltstift bijtippen .