Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben sommige broeken (pantalons) omslagen aan de pijpen?

Is dat een overblijfsel van een oudere vorm, soals de knopen aan de mouwen van colbertjasjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De omslagen komen tot stand bij het op maat maken van de broek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die komen inderdaad tot stand bij het op maat maken van de pantalon.
Maar bij een pantalon die bij een kostuum hoort is het veel mooier om een omslag te hebben. Ik heb vanwege mijn werk zo een 10 kostuums in mijn kast hangen en daarbij hebben alle broeken een omslag. Het staat gewoon veel mooier en volgens mij bij de meeste kostuums standaard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De omslag is een sierelement aan een pantalon, en geeft tevens stevigheid aan de pijpen en stootband, waardoor het netjes op de schoen valt. Het is een klassiek detail, en wordt tegenwoordig niet veel meer gedragen. Veel moderner en modieuzer is zonder omslag. Nadeel van omslag is dat het je benen korter doet lijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen de mannen vroeger nog veel rookten en er geen asbak voorhanden was,was dat de plek bij uitstek om je as te lozen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een omslag geeft meer gewicht aan de onderkant, waardoor de broek recht valt, minder vouwen zal hebben en mooier op de schoen ligt. Langere mannen hebben ook baat bij een omslag omdat die de lengte breekt. Goede kleermakers plaatsen knopen of clipjes in de omslag, zodat die kan worden geopend om er bijvoorbeeld zand uit te vegen. Sommige experts vinden de omslag een beetje ouderwets.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding