Waar komt de term "een warm hart toedragen" vandaan?

Ik gebruikte de term in een reactie en vroeg mij meteen af waar die term vandaan komt. De betekenis ken ik wel, alleen de herkomst niet.

Misschien is het wel heel simpel maar ik zie het nog even niet, wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet telkens zo lachen als ik jou avatar zie. Wat een mafkees! Goeie vraag trouwens, ben benieuwd. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. Moet altijd lachen om Evil Butters!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha :D

Antwoorden (2)

Omdat affectie, vriendschap en liefde in de taal van alledag uit het hart komt, spontaan en onvoorwaardelijk :daarom associeert men een "warm hart toedragen" met deze begrippen. Ik denk dat je het niet verder moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste,

Het hart is ons gevoelscentrum, met ons hart delen we ook onze emoties met anderen !

Ik denk hierbij aan een gezegde : het hart op de juiste plaats dragen of een persoon is recht door zee, dwz dat men steeds het goed probeert te doen, men heeft het beste voor met iedereen !

Iemand een warm hart toedragen in de zin van iemand graag zien en hem of haar aardig vinden.

Voor meer gezegden mbt het lichaam, heb ik een link eraan toegevoegd.

Veel leesgenot !

Mvg,

Karel8158