Wie weet wat dit is? Het heeft din nr. 4807, er is een jaartal ingeslagen 92 en er staan drie letters ingeslagen WON. Het voorwerp is flexibe

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een membraan van een expansievat. Een zeer stevig maar toch flexibel rubberen 'vlies' dat als een soort van verplaatsbare tussenwand het "bufferende" gas scheidt van het water in een cv-installatie.
Het gas zit in het deel van het vat waar geen wateraansluiting op zit, en het andere deel is aangesloten op het gesloten watercircuit van de cv. Als je gaat stoken, zet het water uit, en duwt het gas in elkaar, en als je stopt met stoken, krimpt het weer. Dan zou je bij een installatie zonder expansiemogelijkheid gasbellen kunnen krijgen, want het volume van de installatie krimpt niet mee. Maar je wilt geen rondwandelende luchtbellen in het circuit, en daarom heb je ergens een doodlopende zijtak-buis zitten. Die takt af van het watercircuit en die buis loopt dood in een drukvat dat steeds druk op het cicuit houdt, ook als de vloeistof afkoelt. Doordat er een expansievat aan het systeem gekoppeld zit, kan dat het volumeverschil opvangen zonder dat er vrije gasbelletjes in het systeem komen.

In je auto zit er op het koelsysteem ook een soort expansievat, alleen werkt dat zonder een membraan. Het is de openschroefbare glazen pot waar een maximum en minimum markering op staat.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt heel aannemelijk, hartelijk dank voor de reactie, ik denk dat je gelijk hebt.

Andere antwoorden (2)

Dat is een deel van een expansievat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klinkt plausibel omdat de genoemde Din-norm met druk te maken heeft
Dit is een mortelemmer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een mortelemmer ziet er een klein beetje anders uit, maar ik begrijp het misverstand.
Antoni
9 jaar geleden
Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.